بهترین فیلم های تاریخی

  • توسط آزیتا قلی پور
  • ۴ سال پیش
  • 0
بهترین فیلم های تاریخی

بهترین فیلم های تاریخی

 

 

بهترین فیلم های تاریخی – یکی از لذت بخش‌ترین ژانرهای سینما، ژانر تاریخی است و از این رو ما قصد داریم لیستی از «بهترین فیلم‌های تاریخی» برای علاقه‌مندان به این سبک سینما آماده کنیم تا نیازی به گذراندن وقت برای پیدا کردن یک گزینه‌ی مناسب نداشته باشند.

پیش از شروع لیست بگذارید توضیحی مختصر در مورد لیست ارائه دهم.با 2movie.ir همراه باشید.

فیلم‌های موجود در این لیست تماما مربوط به آثار تاریخی و مربوط به قرون وُسطی هستند و اکثر آن‌ها مربوط به امپراطوری‌های قدیمی و باستانی و قهرمانان اساطیری است. بنابراین اگر به دنبال سبک‌های دیگری از ژانر تاریخی هستید، می‌توانید آن را به ما پیشنهاد دهید تا به مرور با بروزرسانی مطلب، آن را قرار دهیم.

بهترین فیلم های تاریخی

King arthur 2004

بهترین فیلم های تاریخی

King Arthur – شاه آرتور
امتیاز در iMDB: شیش و سه ( 6.3/10 )
سال انتشار: 2004

فیلم سینمایی کینگ آرتور یکی از بهترین فیلم های تاریخی سینما است که در سال 2004 توسط کارگردان خوش ذوق آمریکایی «آنتونی فوکوآ» ساخته شد. از جمله بازیگران این فیلم می‌توان کلایو اوون و کیرا نایتلی را نام برد.داستان این فیلم در مورد زندگی آرتور شاه، قهرمان و پادشاه افسانه‌ای بریتانیا است. تاکنون داستان‌ها، بازی‌های ویدئویی و فیلم‌های زیادی پیرامون زندگی این قهرمان افسانه‌ای ساخته شده و این فیلم یکی از بهترین اقتباس‌ها در مورد این شاه جوان است.

ماجرای فیلم در زمانی شروع می‌شود که جنگی سخت میان سربازان بریتانیایی و رومیان صورت گرفته و رومیان موفق به شکست انگلیسی‌ها می‌شوند. طی این نبرد تمامی ارتش انگلستان کشته می‌شوند و تنها چند شوالیه زنده می‌مانند و رومی‌ها به خاطر تحسین آن‌ها در نبرد، تصمیم به زنده گذاشتنشان می‌گیرند. اما بدین شرط که فرزندان و فرزندانِ فرزندانشان برای 15 سال، در اختیار ارتش روم باشند.

داستان فیلم پس از این اتفاق شروع می‌شود. زمانی که نسل جدیدی از بازماندگان شوالیه‌های بریتانیایی برای آموزش و خدمت 15 ساله به بخش شمالی بریتانیا فرستاده می‌شوند تا به فرماندهی یک اشراف زاده‌ی رومی-بریتانیایی نوجوان (آرتور) به دفاع از منافع رومیان بپردازند. چندین سال بعد، طی این 15 سال نبردهای زیادی اتفاق می‌اُفتد و تنها 6 تن از مردان آرتور برای او باقی میمانند و وفادارترین و شجاع‌ترین سربازان بریتانیا لقب می‌گیرند. درست در زمانی که خدمت 15 ساله‌ی آن‌ها به اتمام رسیده، آن‌ها به اجبار وارد مأموریت جدیدی می‌شوند که …

تا بدین‌جای کار بخش ابتدایی داستان برای شما بازگو شده و می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا این فیلم ارزش دیدن دارد یا خیر. بگذارید پاسخ کوتاهی به شما بدهم. تماشای این فیلم برای علاقه مندان به ژانر تاریخی امری لذت بخش است و نباید به سادگی از کنار آن بگذرید. بنابراین در لیست تماشای خود جایی برای این فیلم کنار بگذارید و مطمئن باشید از این پیشنهاد پشیمان نمی‌شوید.پس از اکران فیلم، انتقادات زیادی به این فیلم وارد شد. تولید کنندگان این فیلم به واقعی بودن داستان و شخصیت‌های فیلم اصرار زیادی داشتند اما در انگلستان، ولز و ایرلند چنین نبود. انگلیسی‌ها معتقد بودند که ادعای رومی بودن آرتور دروغ است و آرتور یک انگلیسی اصیل است.

فیلم سینمایی آرتور شاه با بودجه‌ای بالغ بر 90 میلیون دلار ساخته شد و نهایتا توانست چیزی بیش از 203 میلیون دلار فروش داشته باشد.

 

Troy

بهترین فیلم های تاریخی

تروآ – Troy
امتیاز در iMDB: هفت و دو ( 7.2/10 )
سال انتشار: 2004

یکی دیگر از بهترین فیلم‌های حماسی هالیوود، فیلم تروآ (تروی) است که در سال 2004 توسط ولفگانگ پترسن و با درخشش برد پیت ساخته شد. داستان فیلم برگرفته از ایلیاد، اثر تاریخی-حماسیه شاعر بزرگ یونانی «هومر» است که در آن جنگ 10 ساله‌ای که میان یونانی‌ها و فرانسوی‌ها اتفاق افتاد را بازگو می‌کند.از جمله بازیگران این فیلم می‌توان برد پیت، اورلاندو بلوم، اریک بانا، شان بین، رز بیرن، سافرون باروز و دیانه کروگر را نام برد.

ماجرای این فیلم براساس واقعیتی تاریخی ساخته شده. زمانی که اگاممنون، پادشاه بزرگ و افسانه‌ای یونانی‌ها توانسته بود کل کشور را متحد کند و به مرزهای دیگر کشورها هجوم ببرد و آن‌ها را به قلمروی خود اضافه کند. یکی از کشورهایی که اگاممنون همواره در طمع فتح آن بود، کشور فرانسه بود که با یونان رابطه خوبی داشت. در برهه‌ای از زمان، فرزندان پادشاه تروآ (پاریس و هکتور – فرزنداند فرمانروای فرانسه) برای صلح و ایجاد رابطه‌ای قویتر به یونان می‌روند تا با اگاممنون و برادرش «منلائوس» دیدار کنند.در همین حین، پاریس با همسر منلائوس «هلن» رابطه برقرار می‌کند و در راه بازگشت اورا می‌رُباید و با خود به تروآ می‌برد.

منلائوس پس از فهمیدن این موضوع خشمگین می‌شود و از برادر خود فتح تروآ و فرانسه را درخواست می‌کند. اگاممنون که اکنون بهانه‌ی خوبی برای این حمله پیدا کرده شروع به جمع کردن بزرگترین لشگر ممکن می‌کند و در همین راستا به آکیلیس (جنگجوی بزرگ یونانی‌ها که به آشیل مشهور است) درخواست کمک میکند. آکیلیس ابتدا از این کمک سرباز می‌زند، اما از آن‌جا که به دنبال شهرت و جاودانگی پس از مرگ بوده، فریب می‌خورد و وارد جنگ می‌شود. جنگی که پیامدها و عواقب دردناکی داشت و سربازان بسیار زیادی طی آن کشته شدند.

این جنگ یکی از بزرگترین جنگ‌های قرون وُسطی است و تاکتیک اسب تروآ (اسب چوبی) نیز در این نبرد اتفاق افتاده. تاکتیکی که طی آن سربازان یونانی در یک اسب بزرگ چوبی مخفی شدند و از طریق آن موفق به فتح دروازه‌های تروآ شدند.

تروآ فیلمی طولانی است و طی 193 دقیقه مخاطب را درگیر خود می‌کند. همچنین این فیلم یکی از پرخرج‌ترین آثار حماسی تاریخ است که با بودجه‌ی 175 میلیون دلاری ساخته شده. فروش این فیلم نیز چیزی بیش از 497 میلیون دلار بود که موفقیت نسبتا خوبی برای سازندگان آن به شمار میرود.تماشای این فیلم یکی از لذت بخش‌ترین تجربه‌های سینمایی را برای بیننده ایجاد می‌کند. جنگی تمام عیار که توسط ستارگان بزرگ هالیوود به تصویر کشیده شده و به خوبی جزئیات را نشان داده.

امیدوارم از تماشای این اثر لذت ببرید.

Vikings series

بهترین فیلم های تاریخی

وایکینگ‌ها – Vikings (سریال)
امتیاز در iMDB: هشت و شِش ( 8.6/10 )
سال تولید: 2013 تا 2020
تعداد فصل‌ها: 6 (پایان در فصل 6 – تاریخ انتشار پارت 2 از فصل آخر: 20 مهر 1399)

مورد سوم در لیست، یک سریال تاریخی است. سریالی که توسط شبکه موفق آمریکایی پخش می‌شود.داستان فیلم در مورد جنگجویان افسانه‌ای و باستانی اسکاندیناوی یا همان وایکینگ‌ها است. قومی که بزرگترین تاخت و تازها را انجام می‌دادند و از مرگ هیچ ترسی نداشتند.

ماجرای فیلم حول راگنار لاثبروگ، یکی از بزرگترین و نامدارترین جنگجویان وایکینگ است می‌گذرد. البته در کُتُب تاریخی، راگنار این چنین بزرگ و قدرتمند نبوده و می‌توان گفت در سریال، جهت خلق یک شخصیت محبوب، کمی زیاده روی کرده‌اند و راگنار را بزرگ‌تر از چیزی که در واقعیت است نشان داده‌اند.اما هرچه باشد، طرفداران این سریال تماما عاشق راگنار هستند و خوده من نیز یکی از کسانی هستم که راگنار را بسیار دوست دارم.

راگنار در ابتدا یک کشاورز ساده است که برای نخستین بار پیشهاد حمله به انگلستان را میدهد. در آن زمان وایکینگ‌ها در کشورهای حوضه اسکاندیناوی (سوئد، دانمارک، بلژیک، نروژ و …) زندگی می‌کردند و هیچ کس نمیدانست که آن طرف اقیانوس، قاره‌ای وجود دارد که از موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی برخوردار است. راگنار توسط یک دوره گرد، حرف‌هایی از انگلستان شنیده بود و آن را با برادر خود رولو (یکی دیگر از جنگجویان باستانی وایکینگ‌ها) درمیان گذاشته بود. نهایتا راگنار و رولو توانستند به همراه تعدادی جنگجو، با یک قایق کوچ خود را به انگلستان برسانند. انگلستانی که کاملا بی دفاع بود و آیین مسیحیت را داشتند.

اولین هجوم وایکینگ‌ها به یک سومئه واقع در جزیره بود و غنایم آن‌ها مقدار بسیار زیادی طلا، و یک برده انسانی به نام اتلستن بود که راگنار آن را به منظور اثبات وجود قاره انگلستان به سایر وایکینگ‌ها با خود به اسکاندیناوی برگرداند.پس از این، حملات گسترده و سالانه وایکینگ‌ها به انگلستان شروع شد و رفته رفته دیگر شخصیت‌ها و رهبران بزرگ وایکینگ به این قاره پای نهادند و سرنوشت خود و انگلستان را تغییر دادند.

سریال وایکینگ‌ها یکی از بهترین سریال‌های تاریخی ساخته شده است که عمیقا به آداب و فرهنگ وایکینگ‌ها اشاره داشته.

اگر از علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ گذشتگان و البته کمی خشونت هستید، Vikings یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شماست.

The Last Kingdom

بهترین فیلم های تاریخی

آخرین پادشاهی – The Last kingdom (سریال)
امتیاز در iMDB: هشت و سه ( 8.3/10 )
سال تولید: 2015 –
تعداد فصل‌های منتشر شده: 4 (ادامه دارد)

یکی دیگر از سریال‌های تاریخی که می‌تواند حال و هوای جالبی برای بیننده ایجاد کند، سریال آخرین پادشاهی (The Last Kingdom) است. این سریال وقایع ساکسون‌ها و وایکینگ‌ها را نشان می‌دهد. تقریبا چیزی شبیه به سریال وایکینگ‌ها، اما از دیدگاه مسیحیان. در واقع خط داستانی این فیلم از نگاه مسیحیان جلو می‌رود.

در همین ابتدا باید بگویم که وقایع این سریال، کاملا متفاوت از وایکینگز هستند و شخصیت‌ها و رهبران هر سریال با دیگری متفاوت است و تنها وجه مشترک آن‌ها، حملات و دوره‌ی زمانی است که وایکینگ‌ها انگلستان را تصرف کردند.داستان سریال در زمانی اتفاق می‌اُفتد که اوترد ببنرگ (اِرل یا پادشاه دهکده‌ی بِبِنبِرگ) مورد خیانت یکی از افراد دهکده‌ی خود قرار می‌گیرد و با حملات وایکینگ‌ها مواجه می‌شود. تمام افراد دهکده به قتل می‌رسند و تنها دو کودک زنده می‌مانند که توسط رهبر این حمله یعنی «راگنار راگنارسون» به عنوان برده گرفته می‌شوند. اما بخت با این دو کودک یار است و راگنار آن‌ها را جزئی از خانواده خود می‌کند و این دو کودک ساکسون، با آیین وایکینگ‌ها بزرگ می‌شوند.

چندین سال بعد، این کودک که اوترد نام دارد طی حوادثی به دربار پادشاهی انگلیس (نورسامبریا) وارد می‌شود و تبدیل به یک جنگجوی بزرگ و پرآوازه در میان انگلیسی‌ها می‌شود.خط داستانی سریال براساس همین موضوع پیش می‌رود و اوترد که یک دورگه‌ی ساکسون-وایکینگ است باید از مردم نورسامبریا در برابر حملات وایکینگ‌ها محافظت کند.

کمپانی سازنده این سریال، شبکه BBC Two است. همان شبکه‌ای که ساخت 4 فصل ابتدایی سریال پیکی بلایندرز را به عهده داشت و پیش از شروع سریال می‌توانید مطمئن باشید که این مجموعه کیفیت‌های لازم برای سرگرم کردن را دارد.

امیدوارم از تماشای این سریال لذت ببرید و اگر آن‌را تماشا کرده‌اید، نظر خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

Outlaw King 2018

بهترین فیلم های تاریخی

پادشاه/یاغی- Outlaw/King
امتیاز در iMDB: شِش و نُه ( 6.9/10 )
سال انتشار: 2018

یکی دیگر از بهترین فیلم های تاریخی، فیلم پادشاه یاغی است که در سال 2018 توسط دیوید مکنزی ساخته شد. از بازیگران این فیلم می‌توان کریس پاین، آرون تایلر جانسون، فلورنس بیو و تونی کارن را نام برد.داستان فیلم در مورد اوایل سال 1300 میلادی است. زمانی که پادشاه اسکاتلند بدون وارث از دنیا می‌رود. لردهای اسکاتلند از “اداورد اول” که پادشاه انگلستان بود به عنوان یک داور کمک گرفتند تا در انتخاب پادشاه و جانشین به آن‌ها کمک کند. اما ادوارد با قدرت و نیرنگ پادشاهی اسکاتلند را تصاحب می‌کند و اداره گره حکومتی مستبد می‌شود.

اسکاتلندی‌ها به منظور بازپس گیری سرزمینشان، توسط «سر ویلیام والاس» شورشی را تدارک می‌بینند که به جنگی تلخ منتهی می‌شود. اسکاتلندی‌ها در این جنگ شکست می‌خورند و والاس خود را در شهر فالکرک مخفی می‌کند. لردهای اسکاچ (اسکاتلندی‌ها) به ادوارد سوگند پیروی می‌خورند و بدین صورت مستعمره‌ی او می‌شوند.ماجرای فیلم کمی پس از این ماجرا آغاز می‌شود. زمانی که ویلیام والاس به دست نیروهای ادوارد کشته می‌شود و لرد رابرت بروس، تصمیم به جنگی مجدد جهت بازپس گیری سرزمینشان می‌گیرد.رابرت به عنوان پادشاه تاج گذاری می‌کند و این امر موجب خشمگین شدن ادوارد می‌شود. خط داستانی فیلم پس از این اتفاق آغاز می‌شود و یک واقعه‌ی تاریخی را به نحوی جذاب و تماشایی به تصویر می‌کشد.

پادشاه یاغی یکی از بهترین فیلم‌های حماسی است که با بودجه‌ای بالغ بر 120 میلیون دلار ساخته شد و یکی از پرهزینه‌ترین آثار حماسی است.

امیدوارم از تماشای این اثر لذت ببرید.

بهترین فیلم های تاریخی

Robin Hood 2010

بهترین فیلم های تاریخی

رابین هود – Robin Hood 2010
امتیاز در iMDB: شِش و شِش ( 6.6./10 )
سال انتشار: 2010

از دیگر آثار تاریخی سینما می‌توان فیلم رابین هود که در سال 2010 منتشر شد را نام برد. این فیلم به کارگردانی ریلدی اسکات و با حضور بازیگرانی همچون راسل کرو (در نقش رابین)، کیت بلانشیت، اسکار آیزاک و دنی هاستون همراه بود.ماجرای فیلم به اواخر قرن 12 میلادی بر می‌گردد، زمانی که انگلستان با حاکمی مستبد و زورگو در دوران بسیار سختی قرار داشت. این اتفاق درست پس از زمانی افتاد که ریچارد شیردل، پادشاه دلیر و مردمی در یکی از جنگ‌ها کشته می‌شود و حکومت به دست برادر عیاش و کم تجربه‌ی او واگذار می‌شود.

در سال 1999، پادشاه ریچارد شیردل به دنبال آخرین فتح خود در قلعه شالو (فرانسه) بود تا پس از 10 سال دوری از انگلستان، باری دیگر به وطن بازگردد. فتح قلعه شالو یکی از سخت‌ترین جنگ‌هایی بود که ریچارد در آن‌ها حضور داشت. پس از شکسته شدن درب قلعه، یک رعیت موفق می‌شود با تیروکمان ریچارد را به قتل برساند و نتیجه‌ی جنگ را تغییر دهد. حال ارتش انگلستان با فقدان از دست دادن رهبرشان باید به میهن بازگردند.

داستان فیلم از همینجا آغاز می‌شود. خط داستانی براساس یک تیرانداز ماهر در ارتش ریچارد به نام رابین لانگستراد (راسل کرو) است که پس از خبر کشته شدن پادشاه قصد دارد کمی زودتر به وطن بازگردد و در میانه‌ی راه، با یک شبیه خون مواجه می‌شود و پس از آن موظف می‌شود که تاج پادشاهی را به انگلستان بازگرداند. او برای بازگشت به انگلستان خود را به عنوان رابرت لاکسلی، فرمانده و مشاور ریچارد جا بزند که در همین شبیه‌خون کشته شده.

اما لاکسلی پیش از مرگش یک درخواست از رابین دارد، آن هم این است که پس از بازگشت به انگلستان، شمشیرش را به ناتینگهام برگرداند. جایی که همسر و پدرش در آن‌جا زندگی می‌کنند.

بدین ترتیب ماجرابی فیلم آغاز می‌شود.رابین هود یکی از قهرمان‌های افسانه‌ای مردم انگلستان است که در جنگل شروود به دفاع از مستمندان می‌پرداخت و همواره در میان مردم و داستان‌های تاریخی انگلستان جایگاه ویژه‌ای داشته. این فیلم سرنوشت این قهرمان شجاع و همراهانش را بازگو می‌کند.رابین هود یکی از بهترین فیلم های حماسی است که می‌توانید از دیدن آن لذت ببرید.

فیلم مذکور با بودجه‌ای بالغ بر 200 میلیون دلار ساخته شد و نهایتا توانست چیزی بیش از 321 میلیون دلار فروش داشته باشد.

بهترین فیلم های تاریخی

Kingdom of Heave n 2005

بهترین فیلم های تاریخی

قلمروی بهشت – Kingdom of Heaven
امتیاز در iMDB: هفت و دو ( 7.2/10 )
سال انتشار: 2005

یکی دیگر از بهترین آثار حماسی، فیلم قلمروی بهشت است که در سال 2005 توسط کارگردان مشهور و سرشناس هالیوود «ریدلی اسکات» ساخته شد. این اثر با درخشش ستارگان سینمای هالیوود نظیر لیام نسون، اورلاندو بلوم، اوا گرین و الکساندر سیدیگ همراه بود.قلمروی بهشت همانند سایر آثار این لیست، به نشان دادن یک واقعه تاریخی می‌پردازد، اما وجه تمایزش با سایر آثار، دوطرفه نشان دادن ماجرا است. درواقع این فیلم سعی در تخریب دشمنان اروپایی‌ها نداشته و طرف مقابل را تمدنی فکور نشان داده است.

داستان فیلم به سال 1184 بر میگردد. زمانی که اروپا در فقر و فروپاشی به سر میبرد و حاکمین و ثروتمندان، به سوی قلمروی اورشلیم روانه می‌شدند. بیش از صدسال از فتح اورشلیم توسط اروپاییان می‌گذشت و در آن خطه، تمدنی با مذاهب مختلف شکل گرفته بود و تمامی ادیان درکنار هم زندگی آرامی داشتند. اما برخی از افراطی‌های مسیحی با این کار مخالف بودند. آن‌ها به کاروان‌های مسلمانان و یهودیان حمله می‌کردند و آن‌ها را قتل عام می‌کردند. این حملات موجب شده بود که صلاح الدین کم کم خشمگین شود. آن زمان صلاح‌الدین حاکم مسلمین و اعراب بود که ارتشی بسیار مجهز و قدرتمند در اختیار داشت.

پادشاه اورشلیم و صلاح الدین، صلحی برقرار کرده بودند و از جنگیدن خودداری می‌کردند. این صلح تا زمانی برقرار بود که پادشاه اروپایی‌ها زنده بود. اما پس از مرگ این پادشاه جذامی، یکی از فرماندهان او که به شدت با صلاح الدین مخالف بود به سلطنت رسید و جنگ را آغاز کرد و شکستی سهمگین را در مقابل اعراب و مسلمانان تجربه کرد.

داستان اصلی که در ابتدای فیلم با اشاره‌هایی به آن آغاز می‌شود، در مورد بالین ابلین است. پدری که یکی از فرماندهان جنگ‌های صلیبی است به فرانسه بازمیگردد تا پسر آهنگر خود را به اورشلیم ببرد تا در آنجا زندگی متفاوتی را شروع کند. این پسر به یکی از نزدیک‌ترین و وفادارترین یاران پادشاه تبدیل می‌شود و پس از مرگ پادشاه، و شکست خوردن نیروهای اروپایی برابر صلاح‌الدین، وظیفه‌ی نگهداری و محافظت از اورشلیم را به عهده می‌گیرد.

همانطور که در بالا اشاره کردیم، این یکی از معدود فیلم‌هایی است که وقایع را یک طرفه نشان نمی‌دهد. در قلمروی بهشت، همیشه اینطور بوده که دشمنان کشور سازنده فیلم، پادشاهانی رذل و خونخوار داشته‌اند و قهرمان تاریخ، پادشاهان کشور سازنده فیلم بوده‌اند. اما اینبار قلمروی بهشت با نشان دادن تمامی جوانب، یکی از بهترین آثار تاریخی را خلق کرده است.

فیلم Kingdom of Heaven یک اثر طولای است که 182 دقیقه زمان دارد. در 1/3 ابتدایی فیلم، سعی شده داستان بالین ابلین و چگونگی رسیدنش به اورشلیم نشان داده شود و در 2/3 دیگر فیلم، توطئه‌ها و آغاز جنگ و سرنوشت آن نمایش داده شود.

امیدوارم از تماشای این فیلم تاریخی لذت ببرید.

بهترین فیلم های تاریخی

Braveheart 1995

بهترین فیلم های تاریخی

شجاع دل – Braveheart
امتیاز در iMDB: هشت و سه ( 8.3/10 )
سال انتشار: 1995

یکی دیگر از بهترین فیلم های تاریخی، فیلم پرآوازه‌ی شجاع دل است. این فیلم در سال 1995 توسط مل گیبسون تولید شد و نقش اصلی آن نیز توسط همین چهره یعنی مل گیبسون ایفا شد.شجاع دل یکی از موفق‌ترین آثار حماسی تاریخ است که توسط کمپانی‌های پارامونت و فاکس قرن بیستم توزیع شده است. این فیلم در 10 بخش از جشنواره‌ی اُسکار سال 1996 نامزد کسب جایزه شد که نهایتا 5 جایزه را به خود اختصاص داد.این جوایز شامل «بهترین فیلم، بهترین تدوین صدا، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمبرداری و بهترین چهره پردازی» بودند.

داستان فیلم در مورد وقایع تاریخی است که در سال 1290 آغاز شد. هنگامی که پادشاه اسکاتلند بدون وارث میمیرد و بین اقوام مختلف این سرزمین، جنگی برای تصاحب قدرت و پادشاهی رخ می‌دهد. بزرگان اسکاتلند برای داوری پیش پادشاه انگلستان، ادوارد یکم می‌روند تا از او بخواهند عادل‌ترین فرد منتخب را به عنوان پادشاه اسکاتلند برگزیند. اما هنگام استقبال از او، با ارتش بزرگ انگلستان مواجه می‌شوند و بدین ترتیب اسکاتلند، توسط ادوارد فتح می‌شود و به یکی از مستعمره‌های انگلستان تبدیل می‌شود.

داستان از همینجا آغاز می‌شود. زمانی که روستایی‌های اسکاتلند در ایرشایر گردهم می‌آیند و تصمیم به جنگ علیه سپاه بزرگ انگلستان می‌گیرند و کشته می‌شوند. طی این جنگ، پدر و برادر بزرگتر ویلیام والاس نیز کشته می‌شوند.

چندین سال بعد، ویلیام والاس تبدیل به یکی از بزرگترین شورشی‌های اسکاتلند می‌شود که قصد بازپس گیری کشورشان از ادوارد را دارد. او سرتاسر تنفر و خشم است و ادوارد را باعث کشته شدن پدر، برادر و معشوقه‌ی خود می‌داند. به همین دلیل تمامی تلاش خود را برای متحد ساختن قبایل اسکاتلند می‌کند.خط داستانی این فیلم در مورد رشادت‌هایی است که ویلیام والاس در دوران خود انجام داده و ترفندهای پارتیزانی او علیه انگلستان را به نمایش می‌کشد.شجاع دل از آن دسته فیلم‌هایی است که پیش از مرگ باید دید. سادگی به تصویر کشیدن وقایع تاریخی، در کنار تکنولوژی‌های قدیمی که در سال 1995 وجود داشتند، زیبایی چشم نوازی به این فیلم می‌دهد.

امیدوارم از تماشای این اثر لذت ببرید و خوشحال می‌شوم نظر شما را در مورد این فیلم بدانم.

بهترین فیلم های تاریخی

Gladiator movie 2000

بهترین فیلم های تاریخی

گلادیاتور – Gladiator
امتیاز در iMDB: هشت و نیم (8.5/10)
سال انتشار: 2000

یکی دیگر از فیلم های تاریخی زیبا و تماشایی، فیلم سینمایی گلادیاتور است که در سال 2000 توسط کارگردان خبره و مشهور سینمای هالیوود، ریدلی اسکات ساخته شد. در وصف آوازه‌ی ریدلی اسکات می‌توانم ساخت آثاری همچون «سقوط شاهین سیاه»، «مریخی»، «بیگانه» و رابین هود را مثال بزنم.فیلم گلادیاتور با درخشش بازیگران خود یعنی «راسل کرو» و «واکین فینیکس (بازیگر نقش جوکر)» توانست نگاه‌های زیادی را به خود معطوف کند. نکته‌ی حائز اهمیت دیگر این فیلم، موسیقی‌های متن گوشنواز آن است که توسط هنرمند بزرگ «هانس زیمر» ساخته شده‌اند.پیش از شروع توضیح داستان فیلم لازم به ذکر است که، وقایع این فیلم صرفا افسانه هستند و واقعیت تاریخی ندارند.

داستان گلادیاتور در جایی آغاز می‌شود که ژنرال ماکسیموس، آخرین گروه از بربرها را مغلوب می‌کند و ناجی کشور روم می‌شود. امپراطور آئورلیوس، که در بستر مرگ قرار دارد، بدون توجه به پسرش، زمام حکومت و آینده کشور را به ژنرال ماکسیموس می‌سپارد و همین باعث می‌شود که کومودوس (پسر امپراطور) دست به توطئه علیه پدرش بزند و اورا به قتل برساند. پس از قتل پدر، کومودوس به عنوان پادشاه رُم شناخته می‌شود و دستور اعدام ماکسیموس و خانوده‌اش را صادر می‌کند.

اما ماکسیموس موفق می‌شود از مرگ فرار کند و پس از این، او تنها به دنبال انتقام خون همسر و فرزندش می‌گردد.در پی این خشم و تنفر، ماکسیموس وارد مرحله‌ی جدیدی از زندگی خود می‌شود و پس از سپری کردن زندگی بسیار سختی، به یک گلادیاتور تبدیل می‌شود و …همانطور که در بالا اشاره کردیم، گلادیاتور یکی از فیلم های تاریخی است که علاقه مندان به این ژانر باید آن را ببینند. تماشای این اثر خالی از لطف نیست و می‌تواند لحظات بسیار زیبایی را برای شما ایجاد کند.

گلادیاتور در جشنواره اسکار سال 2001 موفق شد 5 جایزه اُسکار را به خود اختصاص دهد که تعداد بالای این جوایز، نشان از کیفیت بالای فیلم را می‌دهند.لازم به ذکر است که گلادیاتور با بودجه‌ای بالغ بر 103 میلیون دلار ساخته شد و در آخر موفق شد چیزی بیش از 457 میلیون دلار فروش داشته باشد که یک موفقیت تجاری برای تولید کنندگان به ارمغان می‌آید.

بهترین فیلم های تاریخی

آخرین سامورایی – the Last Samurai

بهترین فیلم های تاریخی

آخرین سامورایی – the Last Samurai
نمره در iMDB: هفت و هفت (7.7/10)
سال اکران: 2003

آخرین سامورائی فیلمی به کارگردانی ادوارد زوئیک است که در سال 2003 اکران شد و توانست به‌عنوان یکی از بهترین فیلم های تاریخی سینما شناخته شود. این فیلم پس از اکران توانست نظرات مثبت اکثر منتقدین را به سمت خود جلب کند. برخی معتقد هستند فیلم آخرین سامورائی درواقع یک نسخه کپی شده از فیلم رقصنده با گرگ اثر کوین کاستنر بوده که تنها پایان‌بندی آن متفاوت است. نبردهای جذاب و با ریتم تند یکی از دلایل اصلی موفقیت این فیلم محسوب می‌شود که بیننده را به سمت خود جذب می‌کند.

فیلم آخرین سامورائی روایت‌گر شورش ساتسوما و حوادث سال 1877 میلادی در ژاپن است. ازجمله مهم‌ترین بازیگرانی که در این فیلم به ایفای نقش پرداختند می‌توان به تام کروز، کن واتانابه، هیرویوکی سانادا، تونی گلدوین و تیموتی اسپال اشاره کرد. تام کروز برای بازی در این فیلم چندین ماه تمرین شمشیرزنی انجام داد. این فیلم با بودجه عظیم 140 میلیون دلاری تولید شد و توانست چیزی در حدود 456 میلیون دلار در باکس‌آفیس بفروشد.

خلاصه داستان فیلم آخرین سامورائی بدین شرح است: افسری امریکایی که از زندگی و اعمال خود به غایت گریزان است، برای رهایی از این خستگی ماموریتی برای مقابله با سامورایی‌ها را قبول می‌کند تا به آموزش ارتش ژاپن بپردازد. در این میان در نبردی بین ارتش ژاپن و سامورایی‌ها، کاپتان اتان الگرن به اسارت جنگجویان بومی ژاپن درمی‌آید و در این بین با فرهنگ و طرز فکر آنها آشنا می‌شود.

بهترین فیلم های تاریخی

بن هور – Ben-Hur

بهترین فیلم های تاریخی

بن هور – Ben-Hur
نمره در iMDB: هشت و یک ( 8.1 )
سال اکران: 1959

بن هور (Ben-Hur) نه تنها یکی از بهترین فیلم های تاریخی به حساب می‌آید، بلکه یکی از ماندگارترین آثار تاریخ سینما محسوب می‌شود که موفقیت‌های بزرگی را تجربه کرد. وظیفه کارگردانی فیلم بن هور برعهده ویلیام وایلر قرار داشت. این کارگردان فیلمش را برپایه رمانی به همین نام اثر لو والاس تولید کرد. فرآیند تولید فیلم بن هور چیزی در حدود دو سال به طول انجامید. سازندگان برای تولید این اثر لوکیشن‌های عظیمی را طراحی کردند که در زمان خود بی‌سابقه بود.

فیلم بن هور در 12 بخش نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود، که درنهایت موفق شد در 11 بخش این جایزه را به‌دست بیاورد؛ این فیلم تا سال 1997 در این زمینه رکوردار دریافت جایزه اسکار بود. فیلم بن هور که با بودجه 15 میلیون دلاری تولید شده بود، موفق شد چیزی در حدود 90 میلیون دلار در باکس‌آفیس فروش داشته باشد. ازجمله مهم‌ترین بازیگرانی که در این فیلم به ایفای نقش پرداختند می‎‌توان به چارلتون هستون، جک هاوکینز، هایا هاراریت، استیون بوید، هیو گریفیث، کتی اودانل و خوزه گرچی اشاره کرد.

این فیلم داستان شاهزاده‌ای یهودی به نام جودا بن‌هور است که ناجوانمردانه به جرم سوءقصد به جان فرستاده سزار، توسط دوست رومی‌اش دستگیر و به بردگی و بندگی فرستاده می‌شود و دیگر اعضای خانواده‌اش هم به سیاهچال فرستاده می‌شوند. او پس از عبور از ماجراهای بسیار به وطن خویش بازمی‌گردد تا انتقام گیرد و خواهر و مادرش را رهایی بخشد.

بهترین فیلم های تاریخی

اسپارتاکوس – Spartacus

بهترین فیلم های تاریخی

اسپارتاکوس – Spartacus
نمره در iMDB: هفت و نه ( 7.9 )
سال اکران: 1960

اسپارتاکوس (Spartacus) فیلمی حماسی به کارگردانی استنلی کوبریک است که بدون شک شایستگی حضور در لیست بهترین فیلم های تاریخی را داراست. این فیلم به عقیده برخی از طرفداران و منتقدان بهترین و جاودان‌ترین اثر حماسی تاریخ سینما است که هیچ‌گاه تکرار نخواهد شد. کرک داگلاس در این فیلم علاوه‌بر ایفای نقش اصلی، به‌عنوان تهیه‌کننده نیز همکاری داشته است.

این اثر در زمان خود به واسطه صحنه‌های جنگی زیبا و داستانی جذاب بسیار مورد توجه قرار گرفت. فیلم اسپارتاکوس بعد از اکران در سال 1960 در پنج بخش نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود که درنهایت توانست در چهار بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین کارگردانی هنری، بهترین فیلم‌برداری و بهترین طراحی لباس این جایزه را کسب کند. فیلم اسپارتاکوس با بودجه 12 میلیون دلاری تولید (که در زمان خود بودجه بسیار عظیمی بود) شد و توانست چیزی در حدود 60 میلیون دلار در باکس‌آفیس فروش داشته باشد.

در این فیلم بازیگرانی چون کرک داگلاس، لارنس الیویه، پیتر اوستینوف، جان گوین، جین سیمونز، چارلز لوتن، تونی کرتیس، هارولد گودوین، هربرت لام، ترنس د مارنی و جیمز گریفیث به ایفای نقش پرداختند. خلاصه داستان فیلم اسپارتاکوس بدین شرح است: اسپارتاکوس که از 13 سالگی در معادن لیبیا برای امپراطوری رم بردگی می‌کرد توسط اربابی خریداری می‌شود تا بعد از آموزش تبدیل به یک گلادیاتور شود. اسپارتاکوس در آن مدرسه دلبسته یکی از خدمتکاران بنام برودیا می‌شود. بزودی او و دیگر بردگان تبدیل به یک گلادیاتور می‌شوند و بهمراه دیگر بردگان با شورش در مدرسه موفق به فرار می‌شوند. رفته رفته تعداد آنها زیاد شده و قصد مقابله با امپراطوری رم با رهبری اسپارتاکوس را دارند.

بهترین فیلم های تاریخی

شاهزاده ایران: شن‌های زمان – Prince of Persia: The Sands of Time

بهترین فیلم های تاریخی

شاهزاده ایران:شن‌های زمان – Prince of Persia: The Sands of Time
نمره در iMDB: شش و شش ( 6.6 )
سال اکران: 2010

شاهزاده ایران: شن‌های زمان (Prince of Persia: The Sands of Time) یکی دیگر از بهترین فیلم های تاریخی است که توسط مایک نیوول کارگردانی شد. این فیلم بر اساس داستانی به همین نام اثر کارلا جابلونسکی خلق شده است. فیلم شاهزاده ایران: شن‌های زمان بعد از اکران موفق نشد نظر مثبت منتقدین را به سمت خود جلب کند؛ اما این فیلم توانست توجه طرفداران زیادی را به خود معطوف کند.در این فیلم بازیگرانی چون جیک جیلنهال، جما آرترتون، بن کینگزلی، آلفرد مولینا و ریچارد کویل به ایفای نقش پرداختند. فیلم شاهزاده ایران با بودجه عظیم 150 میلیون دلاری تولید شد و توانست چیزی بیش از 336 میلیون دلار در باکس‌آفیس فروش داشته باشد.

خلاصه داستان این فیلم بدین شرح است: الموت شهری است زیبا و باستانی که شاهدختی به نام تهمینه بر آن فرمانروایی می‌کند. توس، ولیعهد امپراتور ایران، به پیشنهاد نظام، وزیر شاه، به شهر الموت حمله کرده و آن شهر مقدس را پس از هزار سال تسخیر می‌کند. کاهنان الموت قرن‌هاست خنجری پنهان نگه می‌دارند که هر کس به این خنجر اسطوره‌ای دست یابد، می‌تواند زمان را به عقب برگرداند و سرنوشت جهان را دگرگون کند. این خنجر قدرت این را نیز دارد که جهان را به نیستی بکشاند، چرا که شن و ماسه‌ای که درون این خنجر قرار دارد قابلیت کنترل زمان را دارد؛ بنابراین کاهنان الموت خنجر را مخفی نگاه می‌دارند تا بدست نااهل نیفتد. اما اینک با تسخیر شهر بدست سپاه امپراتور ایران، خنجر طی ماجراهایی تصادفا بدست «دستان»، پسرخوانده امپراتور ایران می‌افتد.

بهترین فیلم های تاریخی

عقاب – The Eagle

بهترین فیلم های تاریخی

عقاب – The Eagle
نمره در iMDB: شش و دو ( 6.2 )
سال اکران: 2011

از فیلم عقاب (The Eagle) نیز می‌توان به‌عنوان یکی دیگر از بهترین فیلم های تاریخی سینما یاد کرد که در سال 2011 اکران شد. این اثر که توسط کوین مک‌دونالد کارگردانی شد، نتوانست توجه منتقدان را به سمت خود جلب کند. درواقع منتقدان معتقد بودند فیلم‌نامه این اثر در بسیاری از بخش‌‌ها با ضعفی جدی روبه‌رو است. فیلم عقاب با اقتباس از رمان تاریخی عقاب نهم اثر رزماری ساتکلیف ساخته شد.

در این فیلم بازیگرانی چون چنینگ تیتوم، جیمی بل و دونالد ساترلند به ایفای نقش پرداختند؛ فیلم عقاب که با بودجه 25 میلیون دلاری تولید شده بود توانست چیز در حدود 38 میلیون دلار در باکس‌آفیس فروش داشته باشد. این فیلم محصول مشترک کشور‌های بریتانیا و آمریکا است. برخلاف انتقادهای منتقدان، این فیلم موفق به جلب نظر طرفداران فیلم‌های تاریخی شد.

خلاصه داستان فیلم عقاب بدین شرح است: در سال140پس از میلاد مسیح. بیست سال است که لژیون نهم امپراتوری رم در کوهستان‌های اسکاتلند بدون هیچ اثری ناپدید شده و اکنون فرمانده جوان سپاه رم با نام مارکوس آکویلا از سوی امپراتوری مامور شده تا معمای این رخداد و سرنوشت فرمانده لژیون که پدرش بوده را گره‌گشایی کند. او به همراه برده‌ای انگلیسی به نام اسکا روانه ارتفاعات کالدونیای اسکاتلند می‌شود تا در آنجا نشان لژیون نهم و همچنین پدرش را پیدا کند. اما این سفر طولانی و خطرناک خواهد بود.

بهترین فیلم های تاریخی

آگورا – Agora

بهترین فیلم های تاریخی

آگورا – Agora
نمره در iMDB: هفت و دو ( 7.2 )
سال اکران: 2009

آگورا (Agora) یکی دیگر از بهترین فیلم های تاریخی سینما است که توسط آلخاندر آمنابار کارگردانی شد. این فیلم بعد از اکران نظرات مختلف منتقدین را به‌همراه داشت؛ برخی از منتقدین این اثر را به‌دلیل ترکیب ژانرهای مختلف و بازی عالی گروه بازیگری‌اش مورد تحسین قرار دادند و برخی نیز اعتقاد داشتند فیلم‌نامه این اثر دارای ضعف‌های متعددی است.

ریچل وایس، مکس مینگلا، اسکار آیزاک، همایون ارشادی، اشرف برهوم و یوسف سوید ازجمله مهم‌ترین بازیگرانی هستند که در این فیلم به‌ ایفای نقش پرداختند. این فیلم که با بودجه 73 میلیون دلاری تولید شده بود، نتوانست در باکس‌آفیس مطابق انتظارات ظاهر شود و تنها چیزی در حدود 39 میلیون دلار فروش کرد.

خلاصه داستان فیلم آگورا بدین شرح است: این فیلم روایتی است از سرگذشت هایپشیا، بانوی منجم، فیلسوف و ریاضی‌دان که در قرن چهارم بعد از میلاد در دوران حکومت روم بر این سرزمین می‌زیسته است. او در کتابخانه اسکندریه تدریس می‌کند و در مورد نظریات علمی با شاگردانش بحث می‌کند. او تلاش می‌کند که بداند نظریات گذشتگان در مورد نظام خورشیدی و محور زمین درست بوده است یا نه. رابطه او با دو رقیب عشقی، یکی برده‌اش داووس و دیگری اشراف‌زاده‌ای به‌نام اریستس است. اما اوضاع به آرامی به پیش نمی‌رود و اسکندریه به دام جنگ می‌افتد. جنگ‌هایی که گروه‌های افراطی و بنیادگرا به راه انداخته‌اند. داووس از سویی عاشق بانوی خود شده و از سویی دیگر می‌تواند با پیوستن به طغیان مسیحیان به آزادی برسد. در کنار داستان رمانتیک فیلم، داستان تاریخی نیز روایت می‌شود؛ داستان قدرت‌گیری مسیحیان و تسلط تعصب و جهل مذهبی بر خردورزی و دانش، که تصویری نمادین از کشمش‌های ایدئولوژیک دوران معاصر را تداعی می‌کند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *