بهترین فیلم های علمی تخیلی

  • توسط آزیتا قلی پور
  • ۴ سال پیش
  • 0

بهترین فیلم های علمی تخیلی

 

بهترین فیلم های علمی تخیلی ،با اکران مجموعه‌های فانتزی مختلف مانند سری فیلم Lord of the Rings (ارباب حلقه‌ها) و همچنین سری فیلم Harry Potter (هری پاتر) درک جدیدی در مردم به وجود آمد. بینندگان متوجه شدند و دیگر به این درک رسیدند که به اصطلاح گیک (Geek) بودن بسیار جذاب و سرگرم‌کننده است.با 2مووی همراه باشید.

کم کم مردم در اوایل دهه ۲۰۱۰ به این فکر افتادند که بعدها چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ در این دهه، این ژانرِ به‌خصوص به بالاترین سطح خود رسید، آن هم با سرعت و قدرت خیلی زیاد. در طی این برهه زمانی چند مجموعه‌ی مختلف غیرقابل اجتناب به وجود آمدند و حتی مجموعه‌های قدیمی هم برای دوران مدرن احیا شدند. ما در حال صحبت کردن درباره بازگشت سری فیلم Star Wars (جنگ ستارگان)، سری فیلم Mad Max (مکس دیوانه)، سری فیلم Blade Runner (بلید رانر) و حتی مجموعه Planet of the Apes (سیاره میمون‌ها) هستیم.

البته دراین‌میان رقابت فقط بین مجموعه‌ها و آثار نوستالژی نبود. بلکه یک سری آثار دیگر که مغز مخاطب را منفجر می‌کردند و داستان‌های اصیلی داشتند، مانند فیلم Ex Machina (فراماشین)، فیلم Arrival (ورود)، فیلم Looper (لوپر)، فیلم Inception (تلقین) و همچنین فیلم Interstellar (میان ستاره‌ای) هم وارد میدان شدند. اگرچه داستان‌های علمی و تخیلی اغلب اوقات در آینده رخ می‌دهند، اما در اصل به‌نوعی به ما اطلاع می‌دهند و در کشف کردن به ما کمک می‌کنند؛ کشف کردن اینکه چگونه ما امروزه به واسطه فناوری و داستان‌ها زندگی می‌کنیم. به‌عنوان مثال به فیلم Her (او)، فیلم Snowpiercer (برف‌شکن) یا حتی فیلم The Lobster (خرچنگ) نگاه کنید. بعد هم آثار علمی-تخیلی فوق‌العاده‌ای را که در فضا رخ می‌دهند، مانند فیلم Gravity (جاذبه) و فیلم The Martian (مریخی) مد نظر داشته باشید.

حتی اگر ژانر علمی-تخیلی برای شما معنی ربات‌های غول پیکر یا هیولاهای مختلف را دارد، می‌توانید فیلم Godzilla (گودزیلا)، فیلم Kong: Skull Island (کونگ: جزیره جمجمه)، فیلم Ready Player One (بازیکن شماره یک آماده باش) و فیلم Pacific Rim (حاشیه اقیانوس آرام) را در ذهن خود داشته باشید. مهم نیست سبک یا بودجه‌ای که برای هر اثر سینمایی علمی-تخیلی در نظر گرفته شده، چه چیزی است. ما در این مقاله، تصمیم گرفتیم که با درنظرگرفتن فاکتورهای مختلف، از جمله سال اکران فیلم و تعداد نقدهایی که برای آن در سایت راتن تومیتوز ثبت شده، بهترین فیلم‌های این ژانر را استخراج کنیم. معیار انتخاب کردن فیلم‌ها هم به این شکل بوده که برای هر فیلم حداقل ۸۰ نقد ثبت شده باشد. لازم به ذکر است که اطلاعات نوشته شده برای هر فیلم، متشکل است از خلاصه داستان فیلم، خلاصه نظر منتقدان و همچنین توضیحات کلی درباره فیلم است. حالا، زمان آن رسیده که به سراغ ۲۰ فیلم علمی-تخیلی برتر دهه ۲۰۱۰ برویم.

Z for Zachariah

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم ز مثل زکریا
Z for Zachariah (2015)
امتیاز راتن تومیتوز: ۷۹ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۸۱.۷۴۴ درصد

بازیگران: چیویتل اجیوفور، مارگو رابی، کریس پاین، کالین برگ

کارگردان: کریگ زوبل

فیلم ز مثل زکریا فرضیه و ایده اصلی ساده‌ای دارد اما تلاش می‌کند که داستان درام و فریبنده‌ای را به زور از درون آن بیرون بکشد. نکته‌ای که در رابطه با این فیلم بسیار جذاب وجود دارد، این است که سرعت پیش‌روی آن کمی دور از انتظار است؛ سرعتی که ممکن است کاسه صبر یک سری از مخاطبان را به چالش بکشد. ما در این فیلم با یک اتمسفر و فضای پساآخرالزمانی درگیر هستیم؛ فضایی که در آن شخصیت‌های اصلی ما مجبور هستند که برای زنده ماندن و بقا با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم کنند. در پی رخ دادن یک جنگ هسته‌ای، یک زن جوان می‌تواند به‌تنهایی جان خود را نجات دهد. حالا از این می‌ترسد که نکند خودش، مانند همان مثال معروف، آخرین زن باقیمانده روی زمین باشد. ترس این زن تا زمانی ادامه دارد که حیرت‌انگیزترین اتفاق در زندگی او رخ می‌دهد؛ او در یک اتفاق بسیار جالب می‌تواند یک انسان دیگر را هم پیدا کند. این انسان، یک دانشمند پریشان است که به خاطر قرار گرفتن در معرض تابش اشعه، تقریبا عقل و هوش خود را از دست داده است. حالا او هم با ناامیدی و استیصال به‌دنبال افراد دیگر می‌گردد. به مرور یک اعتماد ضعیف و شکننده بین این دو صورت می‌گیرد. اما زمانی‌که یک فرد غریبه وارد آن منطقه می‌شود، پیوند ارزشمند آن‌ها کم کم از هم باز می‌شود. این فیلم شاید یک ایده ساده و به عقیده برخی‌ها کلیشه‌ای داشته باشد. اما این فیلم شخصیت‌های داستان را در شرایط جدید و چالش‌برانگیزی قرار می‌دهد که آن‌ها مجبور هستند با مسائل جدیدی روبه‌رو شوند.

Pacific Rim 2013

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم حاشیه اقیانوس آرام
Pacific Rim (2013)
امتیاز راتن تومیتوز: ۷۱ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۸۲.۱۹۷ درصد

بازیگران: چارلی هونام، ادریس البا، رینکو کیکوچی، دیگو کلاتنهوف

کارگردان: گیرمو دل تورو

تا به امروز آثار زیادی شبیه به این کار روی پرده سینماها رفتند، اما فیلم حاشیه اقیانوس آرام یک موجود جدید، آهنی و مدرن محسوب می‌شود. این اثر در تلاش است که فقط یک فیلم سرگرم‌کننده‌ی صرف نباشد و المان‌های فانتزی خیلی زیادی هم داشته باشد. زمانی‌که لژیون‌هایی از موجودات هیولایی که با نام کایجو شناخته می‌شدند، از سمت دریا قیام خود را آغاز کردند، یک جنگ بزرگ به وجود آمد؛ جنگی که جان میلیون‌ها نفر را می‌گرفت و آنقدر منابع بشریت را از بین می‌برد و مصرف می‌کرد که خیلی زود به پایان می‌رسید. به همین ترتیب، برای مقابله و مبارزه با این کایجوهای غول پیکر، یک نوع سلاح ویژه ابداع شد: ربات‌های بسیار عظیم که با نام یگر شماخته می‌شدند. قرار بر این بود که این یگرها به‌صورت همزمان توسط دو خلبان کنترل شوند؛ خلبان‌هایی که ذهن آن‌ها در یک پل عصبی قفل می‌شد. اما حتی یگرها هم نشان دادند که نمی‌توانند در مقابل کایجوهای خستگی ناپذیر کار مفیدی انجام دهند و شکست آن‌ها را به ارمغان بیاورند.

نیروهایی که از بشریت محافظت می‌کردند، دیگر در آستانه‌ی شکست قرار داشتند. آن‌ها هیچ راه دیگری نداشتند جز اینکه به دو قهرمان رو بیاندازند. یکی از این قهرمانان یک خلبان دلسرد (با بازی چارلی هونام) و دیگری هم یک کارآموز بی‌تجربه (با بازی رینکو کیکوچی) بود. این دو نفر با یکدیگر تیمی را تشکیل دادند که یک افسانه را هدایت کنند. اما به نظر می‌رسید که یگر افسانه‌ای که مربوط‌به سالیان دور می‌شود، حسابی منسوخ شده است. آن‌ها به‌عنوان آخرین امید بشریت درکنار هم ایستادند و با آخرالزمانی که لحظه به لحظه با قدرت بیشتری دنیای آن‌ها را تهدید می‌کرد، مبارزه کردند.

Prometheus 2012

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم پرومتئوس
Prometheus (2012)
امتیاز راتن تومیتوز: ۷۳ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۸۴.۲۹ درصد

بازیگران: نومی راپاس، مایکل فاسبندر، شارلیز ترون، ادریس البا

کارگردان: ریدلی اسکات

این اثر جاه‌طلبانه از ریدلی اسکات به‌نوعی شبیه یک پیش درآمد برای مجموعه Alien (بیگانه) محسوب می‌شود. اما خب این مورد را هم در نظر داشته باشید که در عین پیش‌درآمد بودن، ممکن است پاسخ تمام سؤال‌های بزرگ شما را ندهد. با اینکه این فیلم هم به نوبه‌ی خود کامل و بی‌نقص نیست، اما عظمت جلوه‌های بصری بسیار جذاب و همچنین عملکرد فوق‌العاده بازیگران، تا حد زیادی عیب و نقص‌ها را می‌پوشاند؛ خصوصا بازی مایکل فاسبندر در نقش اندروید داستان. ریدلی اسکات، کارگردان سری فیلم بیگانه و فیلم بلید رانر، دوباره به همین ژانری بازگشته که خودش کمک زیادی در جهت ایجاد آن، کرده بود. او با استفاده از فیلم پرومتئوس یک افسانه و اسطوره فوق‌العاده جذاب را خلق کرده است. در این فیلم، گروهی از کاشفان به سرنخی دست پیدا می‌کنند که به ریشه‌های بشریت در سیاره زمین ارتباط دارد. همین موضوع باعث می‌شود تا آن‌ها به یک ماجراجویی مهیج بروند؛ آن هم به تاریک‌ترین گوشه‌های جهان. در آن‌جا، آن‌ها باید وارد یک نبرد بسیار ترسناک بروند تا بتوانند آینده نژاد بشر را نجات دهند.

Dredd 2012

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم درد
Dredd (2012)
امتیاز راتن تومیتوز: ۷۹ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۸۴.۵۵۲ درصد

بازیگران: کارل اربن، اولیویا ترلبی، وود هریس، لنا هدی

کارگردان: پیت تراویس

فیلم Dredd 3D کار فوق‌العاده‌ای را در نمایش دادن روحیه ناخوشایند و خشن داستان و شخصیت‌های خودش، انجام داده است و می‌توان گفت که دقیقا به همان هدفی که داشته، رسیده است. در این فیلم ما سراسر شاهد خشونت‌های خیلی زیاد و همچنین جلوه‌های ویژه بسیار جذاب هستیم. بعد از مدتی تماشای این فیلم، به این نتیجه هم می‌رسید که این اثر مدام به خودش طعنه و کنایه می‌زند و اصلا با هیچکس هم شوخی ندارد. این خط داستانی اینگونه نشان می‌دهد که در آینده، آمریکا به یک زباله‌دان که در معرض تابش پرتوها قرار گرفته، تبدیل می‌شود. در بخش ساحل شرقی آن، از بوستون گرفته تا واشینگتون دی سی، منطقه‌ای به نام مگا-سیتی وان قرار دارد؛ یک کلانشهر وسیع و بسیار خشن که جنایتکارها خیابان‌های پر از آشوب را اداره می‌کنند.

تنها نیروی نظم و قانونی که در این شهر قرار دارد، پلیس‌های مدنی و شهری‌ای هستند که با نام «قاضی‌ها» شناخته می‌شوند. آن‌ها قدرت‌های مشترک قاضی، هیئت منصفه و اعدام کننده آنی را در اختیار دارند. درد (با بازی کارل اربن) در سرتاسر شهر شناخته شده است و همه از او می‌ترسند. او دیگر همان قاضی نهایی محسوب می‌شود. او خودش را به چالش کشیده تا شهر را از دست آخرین عذابی که در آن وجود دارد، خلاص کند. این عذاب هم چیزی نیست جز یک بیماری همه‌گیر مواد مخدر بسیار خطرناک که باعث می‌شود کسانی که به آن مبتلا شده‌اند، واقعیت را به‌صورت «اسلوموشن» تجربه کنند.

بهترین فیلم های علمی تخیلی

Melancholia 2011

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم مالیخولیا
Melancholia (2011)
امتیاز راتن تومیتوز: ۷۹ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۸۴.۹۲۷ درصد

بازیگران: کریستن دانست، شارلوت گینزبورگ، الکساندر اسکاشگورد، کیفر ساترلند

کارگردان: لارس فون تریه

ترفندهای نمایشی را می‌توان یکی از مهم‌ترین نکات در فیلم‌های علمی و تخیلی دانست؛ اما چیزی که ما در فیلم مالیخولیا می‌بینیم، خیلی متفاوت است. ترفندهای نمایشی فیلم مالیخولیا واضح‌تر از آن چیزی هستند که باید باشند. اما در عین حال، یک ویترین بسیار خوب محسوب می‌شود تا کریستن دانست بتواند استعداد بازیگری و همچنین لارس فون تریه هم بتواند دید عمیق و احشایی خود را نسبت به افسردگی و نابودی را به نمایش بگذارد. جاستین (با بازی کریستن دانست) و مایکل (با بازی الکساندر اسکاشگورد) مشغول برگزاری مراسم ازدواج خود در یک میهمانی بسیار مجلل و فاخر هستند؛ آن هم در خانه خواهر خود (با بازی شارلوت گینزبورگ) و شوهر خواهرش (با بازی کیفر ساترلند). در همین حین، سیاره‌ای به نام مالیخولیا در حال آمدن و نزدیک شدن به سیاره زمین است… فیلم مالیخولیا یک اثر روانشناختی و فاجعه محسوب می‌شود که لارس فون تریه هم آن را کارگردانی کرده است؛ البته فاجعه‌ی بسیار خوبی که شما را هنگام تماشا کردن این فیلم میخکوب می‌کند.

بهترین فیلم های علمی تخیلی

Interstellar

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم میان ستاره‌ای
Interstellar (2014)
امتیاز راتن تومیتوز: ۷۲ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۸۶.۲۵۳ درصد

بازیگران: متیو مک‌کانهی، ان هتوی، جسیکا چستین، مایکل کین

کارگردان: کریستوفر نولان

فیلم میان ستاره‌ای چیزی بیشتر از یک فیلمسازی مهیج که جلوه‌های بصری درخشنده‌ای دارد و مغز مخاطب را به بازی می‌گیرد، به نمایش گذاشت. سینما دوستان تا حدودی ساخت چنین اثری را از نویسنده-کارگردان افسانه‌ای مانند کریستوفر نولان توقع داشتند؛ حتی اگر رسیدن به چنین ایده‌ای، از حد و حدود فکری خودش هم فراتر باشد. کریستوفر نولان بارها و بارها در موقعیت‌های مختلف نبوغ خود را به همگان اثبات کرده است؛ چه در زمینه کارگردانی و چه در زمینه مطرح کردن ایده‌هایی که به عقل خیلی‌ها نمی‌رسد. با پایان یافتن زمان ما روی سیاره زمین، تیمی از متخصصان و کاشفان به مهم‌ترین مأموریت زندگی خود در تاریخ بشریت می‌روند. آن‌ها قرار است به ورای این کهکشان بروند و کشف کنند که آیا بشریت آینده‌ای در میان ستاره‌ها دارد یا خیر؛ اتفاقی که در آینده‌ای بسیار نزدیک احتمال رخ دادنش وجود دارد.

بهترین فیلم های علمی تخیلی

Predestination

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم تقدیر
Predestination (2014)
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۳ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۸۶.۵۴۳ درصد

بازیگران: ایثن هاک، سارا اسنوک، نوا تیلور، کریستوفر کربی

کارگردان: مایکل اسپیریگ، پیتر اسپیریگ

یک اثر سرگرم‌کننده در این ژانر با هوشی غیرمعمول. می‌توان گفت که فیلم تقدیر یک اثر علمی-تخیلی و ماجراجویی است که بهتر از حد متوسط ظاهر شده است. این فیلم فرصتی را در اختیار سارا اسنوک قرار داد که حسابی خود را نشان دهد و بدرخشد. فیلم تقدیر داستان زندگی یک مامور موقت (با بازی ایثن هاک) را شرح می‌دهد که به یک سری سفرهای پیچیده فرستاده شده که باید در زمان سفر کند. او باید در این سری ماجراجویی‌ها، کاری انجام دهد تا مانع از این شود که قاتل‌های آینده، جنایت‌های خودشان را انجام دهند. حالا این مامور که در آخرین مأموریت خود قرار دارد، باید یک مجرمی را متوقف کند که در سرتاسر این مأموریت‌ها برای همان آماده می‌شده است. او اگر از این حمله ویرانگر جلوگیری کند، می‌تواند کاری کند که جان هزاران نفر را نجات دهد.

The Double

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم دو برابر
The Double (2013)
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۳ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۸۷.۶۶ درصد

بازیگران: جسی آیزنبرگ، میا واشیکوفسکا، والاس شاون، نوآه تیلور

کارگردان: ریچارد آیوادی

فیلم دو برابر فوق‌العاده غم‌افزا و همچنین به طرز مهیجی جاه‌طلبانه است. این اثر جسی آیزنبرگ را مجبور می‌کند که دو نقش را ایفا کند. این فیلم با فوق‌العاده بودن و شرایطی که دارد، کاری می‌کند که علاوه‌بر بازیگر اصلی، نویسنده و کارگردان این اثر یعنی ریچارد آیوادی هم استعداد چشمگیر خود را باری دیگر در معرض نمایش قرار دهد. آیزنبرگ در این فیلم نقش سایمون را ایفا می‌کند؛ یک مرد منزوی و خجالتی که مدام در کار نادیده گرفته می‌شود، مادرش همیشه او را تحقیر می‌کند و زن رویاهایش (با بازی میا واشیکوفسکا) هم اصلا او را نمی‌بیند. ورود یک همکار جدید به نام جیمز (همچنین با بازی آیزنبرگ) باعث برهم زدن این تعادل می‌شود. جیمز از لحاظ فیزیکی، روحی، اعتماد به نفس و همچنین کاریزما یک سر و گردن از سایمون بالاتر است. او در ارتباط با زنان هم خیلی خوب عمل می‌کند. درست همان‌طور که سایمون وحشت داشت، جیمز به محض ورود به این دنیا، کم کم داشت زندگی سایمون را در اختیار خودش می‌گرفت.

Godzilla 2014

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم گودزیلا
Godzilla (2014)
امتیاز راتن تومیتوز: ۷۵ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۸۷.۷۸۳ درصد

بازیگران: آرون تیلور-جانسون، الیزابت اولسن، برایان کرانستون، دیوید استراترن

کارگردان: گرت ادواردز

همیشه ماجراهای درام انسانی و اتفاقات طبیعی زندگی انقدر زیاد است که کارگردانان و فیلمسازان تقریبا هیچ دردسری برای ساخت یک فیلم جدید و پیدا کردن ایده ندارند. اما گرت ادواردز تصمیم گرفت که به سراغ یک مجموعه علمی تخیلی قدیمی برود و آن را احیا کند. او با فیلم گودزیلایی که ساخت، به طرز رضایت‌بخشی توانست این مجموعه را به یک شکوه بسیار زیبا و فوق‌العاده سابق خود بازگرداند.در تابستان سال ۲۰۱۴، محبوب‌ترین هیولای جهان، باری دیگر توسط شرکت وارنر براز پیکچرز و همچنین لجندری پیکچرز متولد شد تا یک اثر اکشن و ماجراجویی حماسی را با نام Godzilla به روی پرده سینماها ببرند.

کارگردان جدید و رویاپرداز سینما یعنی گرت ادواردز، کارگردان فیلم Monsters (هیولاها) یک داستان قدرتمند را از شجاعت و هوش انسان نوشت و کارگردانی کرد؛ آن هم در مقابله با نیروهای بسیار عظیم طبیعت. در این خط داستانی، گودزیلای بسیار جذاب و الهام‌بخش قیام می‌کند تا تعادل و بالانس را باری دیگر برقرار کند. در همین زمان هم بشریت کاملا دربرابر چنین موجودی بی‌دفاع هستند.

super 8

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم سوپر هشت (اکران در سال ۲۰۱۱)
Super 8 (2011)
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۱ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۹۰.۰۰۹ درصد

بازیگران: کایل چندلر، ال فانینگ، جوئل کورتنی، گابریل باسو

کارگردان: جی. جی. آبرامز

با اینکه این فیلم ممکن است تا حدودی خاطرات یک سری بلاک باسترهای تابستانی را به یاد شما بیاورد؛ اما از طرف دیگر هم می‌توان گفت که فیلم سوپر هشت به نوبه‌ی خودش دارای هیجان‌های زیاد، جذابیت‌های بصری و همچنین عمق احساسی‌ای است که ارزش تماشا کردن دارد. در تابستان سال ۱۹۷۹، یک گروه از دوستان که در شهر کوچکی از اوهایو زندگی می‌کردند، شاهد یک تصادف فاجعه قطاری بودند؛ آن هم زمانی‌که مشغول ساخت یک فیلم با دوربین ۸ میلی متری بودند.

مدت خیلی زیادی طول نکشید که اعضای این گروه به این موضوع مشکوک شدند که این ماجرا یک اتفاق نبوده است. هنوز زمان زیادی از آن واقعه وحشتناک نگذشته بود که کم کم ناپدید شدن‌های غیرمعمول و همچنین وقایع غیرقابل توضیح در سطح شهر رخ می‌داد. در این شرایط هم معاون محلی شهر چاره دیگری جز سعی کردن نداشت تا بلکه بتواند حقیقت این اتفاقات را کشف کند. کمی که گذشت، مشخص شد که ماجرایی ترسناک‌تر از آن چیزی که تصورش را می‌کردند در حال رخ دادن بود.

Rise of the Planet of the Apes

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم ظهور سیاره میمون‌ها
Rise of the Planet of the Apes (2011)
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۲ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۹۰.۳۱۱ درصد

بازیگران: جیمز فرانکو، فریدا پینتو، اندی سرکیس، جان لیثگو

کارگردان: روپرت وایت

فیلم ظهور سیاره میمون‌ها با سبک کارگردانی مخصوص روپرت وایت، یک سری جلوه ویژه‌های چشمگیر و اجرای فوق‌العاده به یاد ماندنی اندی سرکیس همراه است. این اثر توانست نفس تازه‌ای در این مجموعه قدیمی بدمد و زندگی جدیدی به آن بدهد. یک عمل مشترک از دلسوزی و تکبر باعث شد تا جنگی رخ دهد که با تمام جنگ‌های اتفاق افتاده، تفاوت داشت؛ در پایان هم منجر به ساخت فیلم Rise of the Planet of the Apes شد. تیم جلوه‌های ویژه‌ای که به دنیاهای سری فیلم Avatar (آواتار) و همچنین سری فیلم ارباب حلقه‌ها زندگی بخشیده بود و موفق به دریافت جایزه اسکار شد، در این پروژه به سطح جدیدی رفت. آن‌ها در این فیلم یک میمون را با تکنولوژی CGI خلق کرد که عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و به طرز بی‌سابقه‌ای احساسات و هوش را به نمایش می‌گذاشت.

robot and frank

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم ربات و فرانک
Robot & Frank (2012)
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۶ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۹۰.۶۵۵ درصد

بازیگران: فرانک لانگلا، سوزان ساراندون، جیمز مارسدن، لیو تایلور

کارگردان: جیک شریر

فیلم ربات و فرانک با اجرای بازیگران فوق‌العاده‌ای مانند فرانک لانگلا همراه است. این اثر هم به‌عنوان یک فیلم درام مستقل خوب عمل می‌کند و هم به‌عنوان یک کار هوشمندانه، متفکرانه و آرام‌بخش که به مرور زمان هم تاثیر بیشتری می‌گذارد. داستان این فیلم در آینده‌ای نزدیک رخ می‌دهد. فرانک یک دزد بازنشسته است که دو فرزند بزرگ دارد. این دو فرزند نگران این هستند که پدرشان دیگر نتواند هیچوقت تنها زندگی بکند. آن‌ها مدام وسوسه می‌شوند که پدر خود را در خانه سالمندان قرار دهند؛ این تصمیم تا زمانی ادامه داشت که پسر فرانک گزینه دیگری را انتخاب می‌کند: با وجود خواسته‌های خود این مرد پیر، پسر فرانک برای او یک ربات که شبیه به انسان راه می‌رود و صحبت می‌کند، می‌خرد. برنامه‌نویسی او به این شکل است که به‌صورت مداوم، سلامت فیزیکی و روحی پدرش را بهبود ببخشد. حال چیزی که بعد از این ماجراها رخ می‌دهد، داستانی است که برخی اوقات خنده‌دار و برخی اوقات هم ناراحت‌کننده است؛ اینکه چطور شما می‌توانید در غیرمنتظره‌ترین مکان‌ها، دوستان و اعضای خانواده خود را پیدا کنید.

Ready Player One

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم بازیکن شماره یک آماده
Ready Player One (2018)
امتیاز راتن تومیتوز: ۷۲ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۹۰.۷۳۷ درصد

بازیگران: تای شرایدن، اولیویا کوک، بن مندلسون، سایمون پگ

کارگردان: استیون اسپیلبرگ

فیلم بازیکن شماره یک آماده یک اثر سینمایی مهیج نوستالژیک محسوب می‌شود؛ اثری که نه‌تنها تمام قدرت استیون اسپیلبرگ را در خود جمع می‌کند، بلکه یک ماجراجویی بسیار جذاب و محکم دیگر را هم به فهرست فیلم‌های او اضافه می‌کند. در سال ۲۰۴۵، مردم با استفاده از بازی OASIS می‌توانند از واقعیت بسیار سخت و خشن خود فرار کنند؛ یک دنیای مجازی بسیار بزرگ که شما می‌توانید در آن به هر جایی که دوست دارید بروید، هر کاری را که دوست دارید انجام دهید، تبدیل به هر فردی هم دوست دارید بشوید. تنها محدودیتی هم که در این واقعیت وجود دارد، تصورات و قوه تخیل خودتان است.

خالق این بازی یعنی جیمز هالیدی ثرویت فوق‌العاده عظیم و کنترل بازی خود را برای کسی گذاشته بود که بتواند برنده مسابقه پیدا کردن وارث ارزشمند آن باشد. زمانی‌که قهرمانی به نام وید واتس به طرز عجیب و غیرمنتظره‌ای اولین چالش این بازی را برنده می‌شود، به همراه دوستان خود که با نام High Five شناخته می‌شوند، به درون یک دنیای کاملا فانتزی پرتاب می‌شود؛ دنیایی که پر از کشف و خطر است تا خود OASIS و دنیای خودشان را نجات دهند.

Coherence

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم انسجام
Coherence (2014)
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۸ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۹۰.۸۰۲ درصد

بازیگران: امیلی فاکسلر، موری استرلینگ، نیکولاس برندون، الیزابت گریسن

کارگردان: جیمز وارد بایرکیت

فیلم انسجام یک بررسی موردی در رابطه با موضوع هرچه کمتر بهتر در زمینه فیلمسازی است. این فیلم به‌عنوان یک نوع کارت ویزیت برای کارگردان و نویسنده تازه‌کار خود یعنی جیمز وارد بایرکیت عمل می‌کند که با بودجه کم ساخته و کاملا قانع‌کننده است. در شب رخ دادن یک ناهنجاری نجومی، هشت دوست در یک مهمانی شام بودند که یک سری اتفاقات زنجیره‌ای نگران‌کننده را تجربه کردند؛ اتفاقاتی که همه چیز را به هم ریخت و زیر و رو کرد. بخشی از این فیلم علمی و تخیلی و همچنین بخش دیگر آن ارتباط درام افراد را نشان می‌دهد. فیلم Coherence یک اثر فوق‌العاده متمرکز با یک سبک فیلم‌برداری خاص است که تنش موجود در آن، با شدت گرفتن اتفاقات پیچیده و مرموز، به طرز وحشتناکی افزایش پیدا می‌کند.

Kong: Skull Island

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم کونگ: جزیره جمجمه
Kong: Skull Island (2017)
امتیاز راتن تومیتوز: ۷۵ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۹۱.۲۵۹ درصد

بازیگران: تام هیدلستون، ساموئل ال. جکسون، جان گودمن، بری لارسون

کارگردان: جوردن ووت رابرتس

فیلم کونگ: جزیره جمجمه یک تجربه بصری چشم‌نواز، بازیگری‌های بسیار جذاب و یک داستان که سرعت پیش‌روی خوبی هم دارد، ارائه می‌کند. این اثر خیلی زود توانست جایگاه خود را در دنیای اسطوره‌های هیولایی سینما پیدا کند؛ بدون اینکه حتی با نسخه‌های کلاسیک و اصلی قابل مقایسه باشد. فیلم کونگ: جزیره جمجمه داستان منشاء و خواستگاه کنگ اسطوره‌ای را باری دیگر به تصویر می‌کشد؛ آن هم در یک ماجراجویی جذاب و اصیل به کارگردانی جوردن ووت رابرتس. در این فیلم، یک تیم از کاشفان مختلف دور یکدیگر جمع می‌شوند. آن‌ها قرار است به اعماق یک جزیره ناشناخته در اقیانوس آرام سفر کنند. این جزیره به همان اندازه که زیبا و چشمگیر است، خطرناک هم محسوب می‌شود. اعضای این گروه نمی‌دانند که با پا گذاشتن در این جزیره، به حوزه کونگ افسانه‌ای قدم می‌گذارند.

Upstream Color

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم رنگ سرچشمه
Upstream Color (2013)
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۶ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۹۱.۱۶۴ درصد

بازیگران: ایمی سایمتز، شین کاروث، اندرو سنسنیگ، تیاگو مارتینز

کارگردان: شین کاروث

این فیلم دقیقا همان اندازه که از لحاظ فنی درخشان است، روایت آن هم بسیار زیبا و صریح است. فیلم رنگ سرچشمه سینمای تجربی آمریکایی را در بهترین حالت خود به نمایش می‌گذارد. از طرف دیگر هم شین کاروث به قدری خوب و عالی بازی می‌کند که استعداد بازیگری خود را باری دیگر به وضوح تایید می‌کند. در خط داستانی‌ای که این فیلم روایت می‌کند، یک مرد و یک زن به سمت یکدیگر جذب می‌شوند و درنهایت هم در چرخه زندگی یک اندامگان بدون سن گرفتار می‌شوند.

Midnight Special

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم ویژه نیمه شب
Midnight Special (2016)
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۳ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۹۱.۷۸۱ درصد

بازیگران: مایکل شنون، جوئل ادگرتون، کریستن دانست، ادم درایور

کارگردان: جف نیکولز

شاید رمز و رازهایی که در فیلم ویژه نیمه شب وجود دارد، برای همه بینندگان خوش‌آیند و جذاب نباشند؛ اما مسیر ماجراجویی آن بسیار جاه‌طلبانه، سرگرم‌کننده و شگفت‌انگیز است. این فیلم درام درباره یک پدر و فرزند هشت ساله‌ی او است. آن‌ها بعد از اینکه متوجه می‌شوند که این پسر کوچک قدرت‌های اسرارآمیز دارد، تصمیم می‌گیرند که فرار می‌کنند تا افراد سودجو و همچنین دولت، آن‌ها را پیدا نکنند.

High Life

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم حیات والا
High Life (2018)
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۲ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۹۱.۸۰۹ درصد

بازیگران: رابرت پتینسون، ژولیت بینوش، آندره بنجامین، میا گاث

کارگردان: کلیر دنیس

فیلم حیات والا درست به همان اندازه جذاب است، چالش‌برانگیز و گیج‌کننده هم هست که در پایان جایزه‌ای را هم به شما می‌دهد. تقریبا می‌توان گفت که این فیلم، تمام چیزهایی را که سینما دوستان از کارگردان کلیر دنیس توقع دارند، در خودش دارد. مانتی (رابرت پتینسون) و همچنین دختر کوچک خود، آخرین بازمانده‌های یک مأموریت نفرین‌شده و خطرناک هستند که باید در طی آن به بیرونی‌ترین ناحیه منظومه شمسی می‌رفتند. به مرور زمان، مشخص می‌شود که واقعا چه اتفاقاتی در آن کشتی رخ داده است. در همین حین، این پدر و دختر باید به یکدیگر تکیه کنند تا بتوانند از آن چیزی که در یک قدمی‌شان قرار دارد، عبور کنند. فیلم حیات والا یک اثر حیرت‌انگیز و اساسی حول محور عشق و صمیمیت است. این داستان با خاطرات ناراحت‌کننده از یک زمین از دست رفته ترکیب شده است. این اثر، یک دستاورد جذاب، دلهره‌آور و هیجان‌انگیز برای کلیر دنیس محسوب می‌شود.

Marjorie Prime

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم مارجوری پرایم
Marjorie Prime (2017)
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۰ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۹۳.۰۸۶ درصد

بازیگران: جان هم، جینا دیویس، لوئیس اسمیت، تیم رابینز

کارگردان: مایکل المریدا

با اینکه دامنه این فیلم بزرگ و گسترده است اما با ظرافت زیادی ساخته شده است. فیلم مارجوری پرایم آنقدر زیبا و هوشمندانه ساخته شده که ذهن را به تسخیر در می‌آورد و سؤال‌های مختلفی را در رابطه با حافظه، بشریت و عشق به وجود می‌آورد. مارجوری هشتاد و شش ساله، روزهای پایانی خود را با بیماری و یک نسخه کامپیوتری از همسر مرحوم خود می‌گذراند. آن‌ها قصد دارند تا زندگی مشترک خود را باری دیگر بازگو و تجربه کنند. به همین دلیل هم «پرایمِ» مارجوری روی اطلاعاتی که از خود او و همچنین خویشاوندش به دست آورده، تکیه می‌کند تا یک درک پیچیده‌تری را از تاریخ همسر مارجوری کسب کند.

Under the Skin

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم زیر پوست
Under the Skin (2013)
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۵ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۹۴. ۴۵۶ درصد

بازیگران: اسکارلت جوهانسون، پاول برانیگان، کریستوف هیدک، آنتونیا کمپبل هیوز

کارگردان: جاناتان گلیزر

ممکن است درک پیام این فیلم برای برخی‌ها سخت باشد؛ اما به جرئت می‌توان گفت که فیلم زیر پوست، با تصاویر بسیار جذاب و همچنین ایفای نقش چشمگیر اسکارلت جوهانسون یک اثر جذاب و تجربه‌ای جدید محسوب می‌شود. جاناتان گلیزر با ساخت این فیلم، یک تحول شگفت‌انگیز در شغل خود ایجاد کرده است؛ یک شاهکار از داستان علمی و تخیلی وجودی که ما را به قلب ماجرایی می‌برد که نشان می‌دهد انسان بودن، فرازمینی بودن یا چیزی این میان، چه معنی‌ای دارد.

Upgrade

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم ارتقاء
Upgrade (2018)
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۸ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۹۵.۷۳۵ درصد

بازیگران: لوگان مارشال گرین، بتی گابریل، هریسون گیلبرتسون، بندیکت هاردی

کارگردان: لی وانل

گری تریس (با بازی لوگان مارشال گرین) که درگیر یک سرقت وحشیانه شده بود، هم همسرش را از دست داد و هم خودش فلج شد. بعد از این ماجرا، یک مخترع میلیاردر با او ملاقات می‌کند و روش درمانیِ تجربی و آزمایشی دارد که می‌تواند بدن او را «ارتقاء» ببخشد. این روش درمانی یک هوش مصنوعی کاشتنی به نام STEM است که توانایی‌های فیزیکی فوق‌العاده‌ای به او می‌دهد؛ خیلی بیشتر از آن چیزی که قبلا تجربه‌اش کرده بود. او با این توانایی‌ها قدرت این را دارد که بدون هیچ مشکلی انتقام خود و همسرش را از آن افراد مقصر بگیرد. درست است که فیلم ارتقاء تا حدودی همان المان‌های قدیمی را در خود دارد اما درست همانند شخصیت اصلی داستان خود تلاش می‌کند تا رنگ و بوی جدیدی را به این المان‌ها بدهد و آن‌ها را با تکنولوژی‌های پیشرفته، تقویت کند. این فیلم به‌لطف طنزهای جالب و جدید و همچنین داستان خود که خیلی خوب روایت شده، بهتر از رقیبانش شده است.

Star Trek Into Darkness

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم پیشتازان فضا به سوی تاریکی
Star Trek Into Darkness (2013)
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۴ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۹۵.۲۲۳ درصد

بازیگران: کریس پاین، زکری کوئینتو، زوئی سالدانا، کارل اربن

کارگردان: جی. جی. آبرامز

زمانی‌که خدمه‌ی اینترپرایز قرار است به خانه بازگردند، با یک نیروی غیرقابل توقف و ترسناک برخورد می‌کنند که در داخل سازمان خودشان قرار دارد. بعد از این اتفاق، کاپیتان کرک ماموریتی را به راه می‌اندازد و افراد گروه خود را به یک منطقه جنگی هدایت می‌کند. آن‌ها قرار است در طی این مأموریت، یک اسلحه کشتار جمعی را به تصرف خود در بیاورند. اگر این فیلم را تماشا کنید، متوجه می‌شوید که این اثر چقدر از لحاظ بصری و ظاهری چشمگیر است و چقدر صحنه‌های اکشن آن زیبا و مناسب درکنار هم قرار گرفته‌اند. فیلم Star Trek Into Darkness یک دنباله مستحکم و قدرتمند است که در این مجموعه علمی تخیلی محبوب قرار دارد؛ هرچند که نسبت به قسمت قبلی خود خیلی جدید و نوآورانه نیست.

Attack the Block

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم حمله به بلوک
Attack the Block (2011)
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۰ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۹۵.۱۹۶ درصد

بازیگران: جان بویگا، جودی ویتاکر، الکس اسماعیل، فرانز درامه

کارگردان: جو کورنیش

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید یک اثر، ترکیبی از صحنه‌های ترسناک، خنده‌دار و تفسیر اجتماعی ببینید، فیلم Attack the Block کاملا مناسب شما است. این فیلم یک اثر دلهره‌آور و علمی تخیلی است که با سرعت خوبی داستان خود را به مخاطب منتقل می‌کند. تازه تمام این موارد به کنار، اینکه این فیلم عطر و طعم کشور انگلیس را هم در خود دارد، امتیاز بیشتری را به دست می‌آورد. ما در این فیلم شاهد داستان یک گروه از جوانان سرسخت درون شهری هستیم. آن‌ها در تلاش هستند تا از محل زندگی خود دربرابر یک سری موجودات بیگانه مهاجم و وحشی دفاع کنند. همین ماجراها باعث می‌شود تا یک مجتمع آپارتمانی ساده که در جنوب لندن قرار دارد، تبدیل به یک منطقه جنگی فرازمینی شود.

The Hunger Games

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم عطش مبارزه
The Hunger Games (2012)
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۴ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۹۵.۵۵۴ درصد

بازیگران: جنیفر لارنس، جاش هاچرسون، لیام همسورث، وودی هارلسون

کارگردان: گری راس

هر سال، کاپیتول شرورِ ملت پانم، هر ۱۲ منطقه خود را وادار می‌کند که یک پسر و دختر نوجوان را برای آن‌ها بفرستد تا با یکدیگر در عطش مبارزه رقابت کنند. مسابقه عطش مبارزه رویدادی است که هر ساله ازطریق تلویزیون پخش می‌شود و در آن «قبیله‌ها» باید آنقدر با یکدیگر مبارزه کنند که درنهایت یکی از آن‌ها زنده بماند. بازیگران در فیلم عطش مبارزه به طرز فوق‌العاده‌ای ظاهر شدند و ایفای نقش کردند. این فیلم دلهره‌آور، خشونت دراماتیک، احساسات خام و آن حجم از جاه‌طلبی را که در رمان منبع وجود دارد، به خوبی در خودش حفظ کرده است.

The Lobster

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم خرچنگ
The Lobster (2015)
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۷ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۹۶.۹۴۲ درصد

بازیگران: کالین فارل، ریچل وایس، لئا سیدو، بن ویشاو

کارگردان: یورگس لانتیموس

در فیلم علمی تخیلی، کالین فارل نقش مردی به نام دیوید را ایفا می‌کند که به‌تازگی، همسرش او را ترک کرده است. حالا همه چیز بدتر شده است زیرا دیوید در جامعه‌ای زندگی می‌کند که افراد مجرد تنها ۴۵ روز فرصت دارند که عشق واقعی را پیدا کنند. در غیر این صورت آن‌ها تبدیل به حیوان مورد نظر می‌شوند و در جنگل رها می‌شوند تا به آن شکل زندگی کنند. دیوید درحالی‌که به‌دنبال شریک جدیدی برای زندگی می‌گردد، در یک هل مرموز ساکن است. او بعد از پشت سر گذاشتن چندین رابطه اشتباه، تصمیم می‌گیرد که حرکت جسورانه‌ای انجام دهد و از این دنیا فرار کند. او سرانجام به یک گروه شرور به نام لونرها می‌پیوندد اما در همین حین، با یک فرد کاملا غریبه برخورد می‌کند که احساسات قدرتمندی را در وجودش بیدار می‌کند. این فیلم دقیقا به همان اندازه‌ای که عجیب و غریب به نظر می‌رسد، جذاب و جاه‌طلبانه هم هست. مطمئنا اگر این فیلم را تماشا کنید متوجه می‌شوید که چه تجربه جدیدی و جذابی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

Star Trek Beyond

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم فراتر از پیشتازان فضا
Star Trek Beyond (2016)
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۶ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۹۷.۹۹۳ درصد

بازیگران: کریس پاین، زکری کوئینتو، آنتون یلچین، جان چو

کارگردان: جاستین لین

کاپیتان کرک و خدمه خود که در اینترپرایز قرار دارند، با یک نژاد جنگجوی بیگانه برخورد می‌کنند؛ زمانی‌که بعد از نابودی سفینه فضایی خود، در یک سیاره بسیار دور گیر افتادند. فیلم Star Trek Beyond طبق معمول تلاش می‌کند تا پا جای پای قسمت‌های قبلی بگذارد و ماجراجویی مجموعه خود را ادامه دهد. نکته خوبی که در رابطه با این اثر حماسی و علمی تخیلی وجود دارد، این است که احترام زیادی برای ریشه‌های خود قائل است و سعی نمی‌کند که با تقلید صحنه‌های اکشن فیلم‌های بلاک باستری، همرنگ جماعت شود.

Inception

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم تلقین
Inception (2010)
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۷ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۹۷.۹۲ درصد

بازیگران: لئوناردو دی کاپریو، کن واتانابه، جوزف گوردن لویت، ماریون کوتیارد

کارگردان: کریستوفر نولان

افرادی که عاشق فیلم‌های علمی تخیلی هستند، امکان ندارد که این اثر را تماشا نکرده باشند. فیلم Inception سبکی اکشن، علمی تخیلی و روانشناختی دارد و حول محور یک دزد می‌چرخد که توانایی ورود به رویای دیگران را دارد. در این فیلم، دام کاب که توسط لئوناردو دی کاپریو ایفا می‌شود، شیء خاصی را نمی‌دزدد بلکه به سرقت ایده‌ها می‌رود. او با توانایی جذابی که دارد، خود را به درون اعماق ناخودآگاه هدف‌های خود می‌فرستد و می‌تواند از آن‌جا اطلاعات مختلفی را به دست بیاورد؛ اطلاعاتی که حتی بهترین هکرهای کامپیوتری هم نمی‌توانند به آن‌ها دست پیدا کنند. با اینکه کاب در دنیای خودش سلاح نهایی محسوب می‌شود، اما خب چنین چیزهای قدرتمندی هم نقطه ضعف‌های خودشان را دارند. زمانی‌که کاب همه چیز خود را از دست می‌دهد، مجبور می‌شود به آخرین مأموریت مخصوص خود برود تا رستگاری را به دست بیاورد. این فیلم همانند ماهیتی که دارد، فوق‌العاده رویایی است. یک اثر هوشمندانه، ابتکاری و دلهره‌آور. فیلم تلقین یک اثر بلاک باستری بسیار محبوب بود که هم از لحاظ بصری و هم از نظر فکری، موفقیت بسیار زیادی را به دست آورد.

The World

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم پایان دنیا
The World’s End (2013)
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۹ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۹۷.۰۹۳ درصد

بازیگران: سایمون پگ، نیک فراست، پدی کانسیداین، مارتین فریمن

کارگردان: ادگار رایت

فیلم The World’s End با اینکه یک اثر کمدی است اما در عین حال سبکی آخرالزمانی هم دارد؛ یک اثری که در عین دیوانه‌وار بودن، بسیار هم دوست‌داشتنی و صمیمی است. در این فیلم جذاب، سایمون پگ و نیک فراست عالی و متفاوت ظاهر شدند که تا حد زیادی شما را می‌خندانند. البته درکنار این دو هنرمند، بازیگران مکمل دیگری هم حضور داشتند که بسیار موفق عمل کردند. داستان این فیلم از این قرار است که ۲۰ سال بعد از ماجراهای قبلی، پنج دوست که از دوران کودکی با یکدیگر دوست بودند، دوباره درکنار هم جمع می‌شوند؛ آن هم زمانی‌که یکی از آن‌ها هنگام شرکت در یک ماراتن نوشیدن، از مسیر خود منحرف می‌شود. به همین ترتیب هم آن‌ها در تلاش هستند تا به دوست خود کمک کنند. در همین حین آن‌ها متوجه می‌شوند که مشکل اصلی، مربوط‌به آینده است؛ نه فقط برای خودشان، بلکه برای کل بشریت.

The Hunger Games: Catching Fire

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم عطش مبارزه: اشتعال
The Hunger Games: Catching Fire (2013)
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۰ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۱۰۱.۱۷۹ درصد

بازیگران: جنیفر لارنس، جاش هاچرسون، لیام همسورث، وودی هارلسون

کارگردان: فرانسیس لارنس

کمی بالاتر، قسمت اول این مجموعه را به شما معرفی و آن را با هم بررسی کردیم. حال در رابطه با این قسمت می‌توان گفت که این فیلم نسبت به قسمت اول، عملکرد بهتری را از خودش نشان داده است. یک اثر هوشمندانه، با کارگردانی عالی که بهتر از قبل در بررسی ماهیت و دنیای مجموعه خود عمیق شده است. فیلم اشتعال کاری کرده تا بینندگان بتوانند با قسمت دوم این مجموعه، تجربه بهتری نسبت به تماشا قسمت اول داشته باشند. ما در این فیلم دوباره شاهد حضور شخصیت کاتنیس اوردین هستیم که بعد از پیروز شدن در هفتاد و چهارمین مراسم سالانه عطش مبارزه، به همراه دوست خود به خانه بازگشته است. پیروز شدن به این معنی است که حالا آن‌ها مجبور هستند که مسیر جدیدی را در پیش بگیرند، اعضای خانواده و دوستان نزدیک خود را رها کنند و به یک «تورِ ویکتور» بروند. در همین حین، کاتنیس متوجه می‌شود که شورشی در حال ایجاد شدن است. اما رهبر و حاکم آن‌ها آنقدر قدرتمند است که قصد دارد هفتاد و پنجمین مراسم را هم تشکیل دهد؛ مراسمی که می‌تواند پانم را برای همیشه تغییر دهد.

Source Code

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم کد منبع
Source Code (2011)
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۲ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۱۰۰.۱۳۵ درصد

بازیگران: جیک جایلنهال، میشل موناهن، ویرا فارمیگا، جفری رایت

کارگردان: دانکن جونز

فکر می‌کنم شما هم با من موفق هستید که در فیلم‌های اکشن که دنیایی پر از هرج‌و‌مرج دارند، خیلی مهم است که یک کارگردان بتواند در میان این همه ماجرا، یک داستان انسانی را بزرگ کند و به نمایش در بیاورد؛ کاری که دانکن جونز به خوبی توانست از پس آن بر بیاید. البته جیک جایلنهال هم در این روند نقش کمی نداشت و با بازی هوشمندانه و رضایت‌بخش خود، تماشای این اثر دلهره‌آور را چند برابر جذاب‌تر کرد. در ابتدای داستان فیلم کد منبع، کاپیتان کولتر استیونز به‌صورت ناگهانی در بدن یک فرد ناشناس بیدار می‌شود. او همان لحظه به این پی می‌برد که بخشی از یک مأموریت است تا بتواند بمب‌گذار قطار مسافرتی شیکاگو را پیدا کند. این سرباز به راه‌های مختلف متوجه می‌شود که بخشی از آزمایش دولت است؛ آزمایشی که اجازه می‌دهد تا او به بدن یک فرد دیگر برود و ۸ دقیقه آخر زندگی‌اش را تجربه کند. او بارها و بارها این ۸ دقیقه را تجربه می‌کند و هر بار سرنخ جدیدی را به دست می‌آورد؛ تا جایی که می‌تواند بالاخره به اصل این اتفاق پی ببرد و از حمله بعدی جلوگیری کند.

Rogue One: A Star Wars Story

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم روگ وان: داستانی از جنگ ستارگان
Rogue One: A Star Wars Story (2016)
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۴ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۱۰۱.۸۴۷ درصد

بازیگران: فلیسیتی جونز، دیگو لونا، مدس میکلسون، بن مندلسون

کارگردان: گارث ادواردز

هدف فیلم Rogue One: A Star Wars Story این بود که عمیق‌تر از قبل وارد ماجراها و افسانه جنگ ستارگان شود؛ آن هم درحالی‌که به سطوح جدیدی وارد شود و تجربه جدیدی را برای مخاطب خود به وجود بیاورد. همین فیلم باعث شد تا مخاطبان به این پی ببرند که آینده روشنی برای این مجموعه بلاک باستری وجود دارد. در سال ۲۰۱۶، شرکت لوکاس فیلم کار جدیدی انجام داد و اولین اثر مستقل جنگ ستارگان خود را با نام Rogue One: A Star Wars Story اکران کرد؛ یک ماجراجویی حماسی و کاملا جدید. در زمان درگیری و مشکلات، یک گروه از قهرمانان مختلف دور هم جمع می‌شوند تا به یک مأموریت خاص بروند؛ آن‌ها قرار است نقشه‌هایی را که مربوط‌به Death Star است، بدزدند. مهم‌ترین رویدادی که در این خط زمانی جنگ ستارگان وجود دارد، این است که افراد معمولی را دور هم جمع می‌کند؛ کسانی که دوست دارند که کارهای خارق‌العاده‌ای را انجام دهند. آن‌ها برای انجام این کار تبدیل به چیزی بزرگتر از خودشان می‌شوند.

Ad Astra

بهترین فیلم های علمی تخیلی

به‌سوی ستارگان
Ad Astra (2019)
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۴ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۱۰۰.۶۶۳ درصد

بازیگران: برد پیت، تامی لی جونز، روث نگا، لیو تایلر

کارگردان: جیمز گری

فیلم Ad Astra داستان یک فضانورد جوان به نام روی مک براید (با بازی برد پیت)‌ حکایت می‌کند که به لایه‌های عمیق منظومه شمسی سفر می‌کند. او در تلاش است تا پدر گمشده‌ی خود را پیدا کند. او در همین حین به یک راز بزرگ پی می‌برد که بقای سیاره ما را در معرض خطر قرار می‌دهد. سفر و ماجراجویی روی اسراری را افشا می‌کند که ماهیت وجود انسان و همچنین جایگاه ما در کیهان را به چالش می‌کشد. فیلم به‌سوی ستارگان اثری بود که خیلی از سینمادوستان برای تماشایش ذوق و شوق داشتند. این فیلم ما را به یک ماجراجویی بسیار هیجان‌انگیز و زیبا به اعماق فضا می‌برد. فضا و ماجراهای آن شاید محوریت اصلی داستان را داشته باشد اما مسائل احساسی و ارتباط بین یک والد و فرزندش است که کم کم بزرگ می‌شود و جایگاه بزرگتری را در فیلم به دست می‌آورد.

Annihilation

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم نابودی
Annihilation (2018)
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۸ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۱۰۱.۲۵۱ درصد

بازیگران: ناتالی پورتمن، جنیفر جیسون لی، جینا رودریگز، تسا تامپسون

کارگردان: الکس گارلند

در این مورد، ما دوباره با یک فیلم اقتباسی خیلی جذاب طرف هستیم؛ فیلمی که براساس رمان پرفروش جف وندرمیر ساخته شده است. فیلم نابودی با جاه‌طلبی بسیار زیادی که داشت، داستان علمی تخیلی خود را با شگفتی‌های بصری و همچنین دلهره و هیجان خیلی زیاد به نمایش گذاشت. این فیلم باعث شد تا باری دیگر استعداد بازیگری ناتالی پورتمن درکنار دیگر هنرمندان فوق‌العاده‌ی آن، اثبات شود. این فیلم که داستان عجیب و غریبی را در خود داشت، ماجراهای چالش برانگیزی را دنبال می‌کرد که باعث می‌شد مخاطبان تا مدت‌ها بعد از تماشای این اثر، همچنان به آن فکر کنند و تحت تاثیر آن باشند.

بهترین فیلم های علمی تخیلی

Cloverfield Lane

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم شماره ۱۰ خیابان کلاورفیلد
10 Cloverfield Lane (2016)
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۰ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۱۰۲.۰۷۷ درصد

بازیگران: مری الیزابت وینستد، جان گودمن، جان گالاگر جونیور، بردلی کوپر

کارگردان: رن تراختنبرگ

ژانر آخرالزمانی یکی از ژانرهایی است که مخاطبان خیلی زیادی را به خود جذب کرده است. این اثر هم یکی از فیلم‌هایی است که در این ژانر قرار دارد. در این اثر جذاب، ما شاهد ماجراهای یک زن جوان هستیم که بعد از یک تصادف وحشتناک به هوش می‌آید و متوجه می‌شود که در یک خانه و اتاق مخصوص خودش زندانی شده است؛ آن هم با یک مردی که اعتقاد دارد اتفاقات وحشتناکی قرار است رخ دهد. این مرد اصرار دارد که زندگی این زن را نجات داده است و دنیای بیرون دیگر قابل سکونت نیست؛ آن هم به خاطر فاجعه‌ای که رخ داده است. این زن که نمی‌داند چه چیزی را باور کند، خیلی زود مصمم می‌شود که به هر قیمتی از زندان خود فرار کند. فیلم 10 Cloverfield Lane یک اثر هوشمندانه، خوش ساخت و بسیار جذاب است که با سبک مخصوص خود و همچنین تیم بازیگری فوق‌العاده، شرایط خوبی را برای یک مجموعه جدید فراهم می‌کند.

بهترین فیلم های علمی تخیلی

Bumblebee

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم بامبل بی
Bumblebee (2018)
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۱ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۱۰۱.۱۸۴ درصد

بازیگران: هیلی استاینفیلد، جان سینا، جان اورتیز، جیسون دراکر

کارگردان: تراویس نایت

فیلم Bumblebee داستانی نسبتا قدیمی دارد که ماجراهای آن در سال ۱۹۸۷ رخ می‌دهد؛ جایی که بامبل بی، در حال فرار است و به یک شهر ساحلی در ایالت شیکاگو پناه می‌برد. از طرف دیگر هم شخصیت اصلی ما یعنی چارلی (با بازی هیلی استاینفیلد)، در آستانه ۱۸ ساله شدن است و دوست دارد که جایگاه خود را در این دنیا پیدا کند. به همین ترتیب هم با بامبل بی برخورد می‌کند؛ کسی که به خاطر نبرد زخمی و آسیب دیده شده است. زمانی چارلی او را تعمیر می‌کند و او را بهبود می‌دهد، متوجه می‌شود که بامبل بی یک ماشین معمولی نیست. فیلم بامبل بی با ماجراها و سبک جدیدی که دارد، ثابت می‌کند که می‌توان دوباره سرگرمی و جذابیت را به این مجموعه بلاک باستری بازگرداند. محبوبیتی که این فیلم به دست آورد، باعث شد تا دنباله‌های بعدی آن هم در بررسی قرار بگیرد.

بهترین فیلم های علمی تخیلی

Ex Machina

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم فراماشین
Ex Machina (2015)
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۲ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۱۰۲.۳۱۱ درصد

بازیگران: آلیشیا ویکاندر، اسکار آیزاک، دامنل گلیسون، سونویا میزونو

کارگردان: الکس گارلند

الکس گارلند که تجربه نویسندگی فیلم 28 Days Later (۲۸ روز بعد) را داشته است، برای اولین‌بار سعی می‌کند که در این پروژه نقش کارگردان را داشته باشد. به همین ترتیب هم توانست با سبک جدید و منحصر‌به‌فرد خود، فیلم Ex Machina را بسازد. در این فیلم ما با یک برنامه‌نویس به نام کیلب اسمیت طرف هستیم که به خاطر پیروز شدن در مسابقه‌ای، قرار است یک هفته را در یک ملک کوهستانی و خصوصی سپری کند؛ ملکی که به نیتن بیتمن تعلق دارد. کیلب به محض رسیدن به این ملک، متوجه می‌شود که نیتن به دلایل خاصی او را برای این تعطیلات انتخاب کرده است. او قرار بود روی آخرین نسخه آزمایشی هوش مصنوعی نیتن کار کند. کار جالب و جذابی که فیلم فراماشین انجام داده است، این است که بیشتر از جلوه‌ها روی ایده‌هایی که داشته تکیه کرده است. اما باز هم عملکرد خوبی در زمینه بصری داشته است؛ اثری که یک فیلم علمی تخیلی درگیر کننده، جذاب و منحصر‌به‌فرد را به وجود آورده است.

بهترین فیلم های علمی تخیلی

Edge of Tomorrow

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم لبه فردا
Edge of Tomorrow (2014)
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۰ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۱۰۲.۶۲۴ درصد

بازیگران: تام کروز، امیلی بلانت، بیل پکستون، جوناس آمسترانگ

کارگردان: داگ لیمان

اگر به‌دنبال یک فیلم جذاب، درگیر کننده، هوشمندانه، سرگرم کننده و در عین حال خوش ساخت هستید که بازیگران خیلی خوبی داشته باشد، فیلم Edge of Tomorrow را به‌عنوان یکی از انتخاب‌های خود قرار دهید. زیرا به روش‌های خوب و سرگرم کننده‌ای اثبات می‌کند که تام کروز هنوز خیلی توانایی‌های زیادی دارد. در این فیلم اکشن و حماسی ما شاهد داستانی هستیم که در آینده‌ای نزدیک رخ می‌دهد. در این خط داستانی یک نژاد بیگانه وارد سیاره زمین می‌شود و حمله بی‌امانی را به آن وارد می‌کند؛ به طوری که هیچ یگان نظامی‌ای نمی‌تواند آن‌ها را شکست دهد. اینجا است که سرگرد ویلیام کیج (با بازی تام کروز) وارد داستان می‌شود؛ کسی که به‌طور ناگهانی برای این مأموریت انتخاب می‌شود، البته بهتر است بگوییم مأموریت انتحاری. کیج که در مدت خیلی کمی جان خود را از دست داده بود، در یک حلقه زمانی تکراری گیر افتاد و مجبور بود که آن نبرد بی‌رحمانه را بارها و بارها انجام دهد.

بهترین فیلم های علمی تخیلی

Looper

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم لوپر
Looper (2012)
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۱۰۲.۷۶۶ درصد

بازیگران: بروس ویلیس، جوزف گوردن-لویت، امیلی بلانت، پاول دانو

کارگردان: رایان جانسون

همان‌طور که انتظار می‌رود، داستان فیلم لوپر که یک اثر اکشن و دلهره‌آور است، در آینده اتفاق می‌افتد. در این خط داستانی، توانایی سفر در زمان اختراع می‌شود اما استفاده از آن غیرقانونی محسوب می‌شود و فقط در بازار سیاه در دسترس است. زمانی‌که اوباش می‌خواهند از دست کسی راحت شوند، هدف خود را به ۳۰ سال در گذشته می‌فرستند؛ جایی که یک «لوپر»، یک تیرانداز استخدامی مانند جو (با بازی جوزف گوردن لویت) منتظر این هدف است تا او را بکشد. جو به واسطه این کاری که داشت، ثروتمند شده بود و زندگی خوبی داشت؛ تا زمانی‌که تصمیم گرفته شد که لوپ یا همان حلقه بسته شود. به همین ترتیب هم نسخه آینده جو بازگردانده شد تا کشته شود. شاید شما این فیلم را تماشا نکرده باشید اما ماجراهای این اثر، دقیقا به همان شکلی که به نظر می‌رسد، پیچیده و درگیر کننده است. لوپر یک تجربه جالب و جدید، ترکیبی از هوشمندی، غیرمعمول بودن، شجاعانه و منحصر به فردی را برای شما به جا می‌گذارد.

بهترین فیلم های علمی تخیلی

Dawn of the Planet of the Apes

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم طلوع سیاره میمون‌ها
Dawn of the Planet of the Apes (2011)
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۱ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۱۰۲.۳۶۴ درصد

بازیگران: اندی سرکیس، جیسون کلارک، گری اولدمن، کری راسل

کارگردان: مت ریوز

این نکته خیلی مهم است که در یک اثر علمی تخیلی، مسائل احساسی و هوشمندانه با جلوه‌های ویژه که زیبایی چشمگیری دارند، تطابق داشته باشند. فیلم Dawn of the Planet of the Apes به طرز بسیار جذاب و هیجان‌انگیزی دنباله مجموعه خودش را در پی می‌گیرد و آن را گسترش می‌دهد. ما در این فیلم با یک سری میمون‌های باهوش طرف هستیم که از لحاظ ژنتیکی تکامل یافته‌اند و توسط سزار راهبری می‌شوند. میمون‌ها حس می‌کنند که توسط یک گروه از انسان‌ها تهدید می‌شوند؛ انسان‌هایی که از یک ویروس نابودگر که یک دهه قبل آزاد شده بود، جان سالم به در برده بودند. کم کم هر دوی این دو جبهه به مرز یک نبرد بزرگ می‌رسند؛ نبردی که مشخص می‌کند چه گونه‌ای، در سیاره زمین غالب خواهد بود.

بهترین فیلم های علمی تخیلی

Her

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم او
Her (2013)
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۵ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۱۰۵.۶۲۶ درصد

بازیگران: واکین فینکس، ایمی ادمز، اسکارلت جوهانسون، رونی مارا

کارگردان: اسپایک جونز

این اثر علمی تخیلی و کمدی، حول محور یک نویسنده (با بازی واکین فینکس) می‌چرخد که از کار خود کنار کشیده است. این نویسنده یک دل نه صد دل، عاشق سیستم‌عامل بسیار پیشرفته‌ی رایانه خود می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود که در آینده ماجراهای مختلف زیادی رخ دهد. شاید ایده این فیلم کمی برای شما عجیب به نظر برسد اما مطمئن باشید که این اثر اسپایک جونز، تجربه شیرین، پر از احساسات و جذابی را برای شما به جا می‌گذارد. این کارگردان از سناریوی خود که به سختی می‌توان عنوان علمی تخیلی را به آن داد، استفاده می‌کند تا حقیقت خنده‌دار و عجیبی را که درباره ارتباط‌های انسان‌های مدرن وجود دارد، به نمایش بگذارد.

Snowpiercer

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم برف‌شکن
Snowpiercer (2013)
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۴ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۱۰۳.۶۷۴ درصد

بازیگران: کریس ایوانز، سونگ کانگ هو، جیمی بل، جان هرت

کارگردان: بونگ جون هو

در این اثر حماسی و علمی تخیلی که توسط بونگ جون هوی محبوب ساخته شده است، ما شاهد یک آزمایش خاص برای مسئله گرمایش زمین هستیم که با شکست روبه‌رو می‌شود و اکثر زندگی‌ها را در این سیاره از بین می‌برد. آخرین بازمانده‌هایی که در سیاره زمین وجود دارند، سوار Snowpiercer می‌شوند؛ قطاری که با استفاده از یک موتور حرکت دائمی به دور دنیا سفر می‌کند. زمانی‌که یک سری پیام‌های رمزنگاری شده به دست مسافران می‌رسد، آن‌ها را ترغیب می‌کند که شورش کنند. همین اتفاق باعث می‌شود تا قطار با تمام قدرت و نیروی خود به سمت فاجعه حرکت کند. فیلم Snowpiercer دارای داستان جالب و جدیدی است که کاری می‌کند تا سینمادوستان دیگر نسبت به هر اثر علمی تخیلی و اکشن بلاک باستری دیگری بی‌حس شوند.

بهترین فیلم های علمی تخیلی

The Martian

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم مریخی
The Martian (2015)
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۱ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۱۰۵.۶ درصد

بازیگران: مت دیمون، جسیکا چستین، کریستن ویگ، جف دنیلز

کارگردان: ریدلی اسکات

در این مورد با یک اثر علمی تخیلی بسیار جذاب دیگر طرف هستیم که امتیازات خوبی را از منتقدان دریافت کرده است. در طی یکی از مأموریت‌هایی که فضانوردان مختلف به مریخ فرستاده شده بودند، اتفاقاتی رخ داد که همه تصور می‌کردند یکی از اعضای گروه یعنی مارک واتنی، جان خود را از دست داده است. به همین ترتیب هم توسط دیگر اعضای خدمه تنها گذاشته شد. اما برخلاف تصور همه، واتنی جان سالم به در برد و خود را در یک سیاره غریبه و کاملا تنها دید. او دیگر مجبور بود که به واسطه منابع بسیار محدودی که دارد، زندگی‌اش را ادامه دهد و زنده بودن خود را به گوش زمینیان برساند. بعد از اینکه ناسا از مایل‌ها آنطرف‌تر از زنده بودن واتنی خبردار شدند، تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا این مریخی را به خانه بازگردانند. از طرف دیگر دوستانش هم در تلاش بودند تا برای نجات واتنی، کاری بسیار جسورانه را انجام دهند؛ چیزی که تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسید. همان‌طور که از ایده متوجه می‌شوید، این فیلم یک اثر بسیار هوشمندانه، دلهره‌آور و به طرز تعجب‌آوری خنده‌دار است. این فیلم هم درست مانند چندین مورد این فهرست، براساس یک کتاب بسیار پرفروش ساخته شده است که وفاداری زیادی هم به منبع داشته است.

Blade Runner 2049

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم بلید رانر ۲۰۴۹
Blade Runner 2049 (2017)
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۷ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۱۰۵.۶۹۲ درصد

بازیگران: رایان گاسلینگ، هریسون فورد، آنا د آرماس، سیلویا هوکس

کارگردان: دنی ویلنوو

اگر قسمت اول فیلم بلید رانر را دیده باشید، به احتمال خیلی زیاد از این اثر هم خوشتان خواهد آمد. ماجراهای این فیلم، چیزی حدود ۳۰ سال بعد از خط داستانی قسمت اول رخ می‌دهد؛ در این خط داستانی ما شاهد یک بلید رانر جدید هستیم. این شخصیت جدید، یک افسر اداره پلیس شهر لس آنجلس به نام «کی» است که رایان گاسلینگ نقش آن را ایفا می‌کند. او که همانند خیلی پلیس‌های دیگر سرش برای دردسر درد می‌کند، ناگهان یک رازی را که مدت زیادی دفن شده بود، آشکار می‌کند؛ رازی که توانایی این را داشت تا چیزی را که از جامعه باقی مانده بود، به هرج‌و‌مرج بکشاند. همین کشفیات کی باعث می‌شود که او کم کم به سمت پیدا کردن ریک دکارد سوق پیدا کند؛ یکی از افسرهای سابق اداره پلیس یا همان بلید رانر بوده است که هیچکس به مدت ۳۰ سال از او خبر نداشت. فیلم Blade Runner 2049 از لحاظ بصری فوق‌العاده شما را به سمت خودش جذب می‌کند و روایت رضایت‌بخشی هم دارد. این فیلم در داستان قسمت قبلی خود عمیق می‌شود و آن را گسترش می‌دهد؛ اما این در حالی است که خودش هم یک اثر مستقل محسوب می‌شود و سبک کارگردانی، آن را منحصر‌به‌فرد کرده است.

بهترین فیلم های علمی تخیلی

Sorry to Bother You

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم ببخشید مزاحم شما شدم
Sorry to Bother You (2018)
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۱۰۵.۸۷۷ درصد

بازیگران: کیت استنفیلد، تسا تامپسون، آرمی همر، تری کروز

کارگردان: بوتس رایلی

فکر می‌کنم شمایی که در حال مطالعه این مقاله هستید، به احتمال خیلی زیاد به مسئله دنیاهای موازی و مواردی این چنینی علاقه زیادی داشته باشید. در یکی از نسخه‌های جایگزین دنیای امروز، یک بازاریاب تلفنی سیاه‌پوست به نام کاسیوس گرین (با بازی کیت استنفیلد) که در اوکلند زندگی می‌کند، یک کلید جادویی برای رسیدن به موفقیتی بزرگ در حرفه خود دست پیدا می‌کند. اما موفقیت‌ها و صعود کاسیوس در زندگی کاری‌اش، باعث می‌شود که او مشکلات بزرگ و زیادی را با نامزد خود یعنی دیترویت (با بازی تسا تامپسون) پیدا کند. در ادامه، درحالی‌که دیگر دوستان و همکاران کاسیوس در حال اعتراض به ظلم و ستم‌های شرکت هستند، خود او تحت تاثیر مدیرعامل یعنی استیو لیفت (با بازی آرمی همر) قرار می‌گیرد؛ رئیسی که یک حقوق بزرگ، فراتر از رویاهایش، به او پیشنهاد می‌کند. همان‌طور که از خلاصه داستان هم متوجه شدید، این فیلم اصلا از جاه‌طلب بودن نمی‌ترسد. فیلم Sorry to Bother You داستان اصیلی دارد و با صحنه‌های خنده‌دار همراه است.

بهترین فیلم های علمی تخیلی

War for the Planet of the Apes

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم جنگ برای سیاره میمون‌ها
War for the Planet of the Apes (2017)
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۴ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۱۰۸.۹۷۴ درصد

بازیگران: اندی سرکیس، وودی هارلسون، استیو زان، توبی کبل

کارگردان: مت ریوز

در فیلم War for the Planet of the Apes، سزار و میمون‌های خود مجبور می‌شوند که به یک نبرد مرگبار بروند و مقابل ارتشی از انسان‌هایی که زیر نظر سرهنگ بی‌رحمی هدایت می‌شوند، مبارزه کنند. بعد از اینکه میمون‌ها متحمل خسارت‌های غیرقابل تصوری می‌شوند، سزار با بعد تاریک خود درگیر می‌شود و تلاش می‌کند که در مأموریت شخصی خود، انتقام نژادش را بگیرد. بالاخره سزار و سرهنگ مقابل هم قرار می‌گیرند و وارد نبردی می‌شوند که سرنوشت هر دو نژاد و همچنین خود سیاره را تعیین می‌کند. اگر از دو قسمت قبلی این مجموعه خوشتان آمده است، اصلا در تماشای این قسمت تعلل نکنید. این فیلم با جلوه‌های ویژه‌ی عالی و نفس‌گیر و روایت قدرتمند و دلهره‌آوری همراه است که شما را به وجد می‌آورد.

بهترین فیلم های علمی تخیلی

Gravity

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم جاذبه
Gravity (2013)
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۶ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۱۰۹.۸۶۲ درصد

بازیگران: ساندرا بولاک، جورج کلونی، اد هریس، ایمی وارن

کارگردان: آلفونسو کوارون

در فیلم Gravity ما با ساندرا بولاک و همچنین جورج کلونی همراه هستیم که با آن‌ها به یک ماجراجویی دلهره‌آور به اعماق بینهایت و ترسناک فضا برویم. در این سفر، که یک ماجراجویی معمولی و عادی محسوب می‌شود، یک فاجعه رخ می‌دهد. شاتل نابود می‌شود و حالا دو شخصیت اصلی داستان کاملا تنها هستند. آن‌ها فقط یکدیگر را دارند و باتوجه‌به سکوتی که ایجاد شده، فکر می‌کنند که هرگونه ارتباطی را با زمین از دست داده‌اند. در همین حین دیگر کم کم ترس جایش را به وحشت می‌دهد. فیلمی که آلفونسو ساخته ترسناک و بسیار دلهره‌آور است اما با ماهرانه ساخته و جلوه‌های بصری خیره کننده‌ای دارد.

بهترین فیلم های علمی تخیلی

Star Wars: The Force Awakens

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد
Star Wars: The Force Awakens (2015)
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۱۱۰.۰۸۱ درصد

بازیگران: هریسون فورد، مارک همیل، کری فیشر، آدم درایور، دیزی ریدلی

کارگردان: جی. جی. آبرامز

فیلم Star Wars: The Force Awakens اولین قسمتی محسوب می‌شود که توسط شرکت والت دیزنی ساخته شده است. این فیلم همچنین قصد دارد که یک خط داستانی جدید را برای سه‌گانه خودش آغاز کند؛ قسمتی که تا حد خیلی زیادی مورد استقبال گرفت و سازندگان خود را از ساخت چنین سه‌گانه‌ای مطمئن کرد. این اثر پر از صحنه‌های اکشن و مملو از چهره‌های آشنا است. اما این دلیل نمی‌شود که ذره‌ای از تازه و جدید بودنش کم کند. این فیلم نه‌تنها توانست افتخار و درخشش سابق را به دست بیاورد، بلکه یک انرژی جدید هم به این دنیای سینمایی داد.

بهترین فیلم های علمی تخیلی

Arrival

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم ورود

Arrival (2016)
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۴ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۱۱۰.۹۴۹ درصد

بازیگران: ایمی ادمز، جرمی رنر، فارست ویتاکر، مایکل استولبارگ

کارگردان: دنی ویلنوو

بهترین فیلم های علمی تخیلی
زمانی‌که یک فضاپیمای عجیب و اسرارآمیز روی زمین فرود می‌آید، یک تیم از نوابغ مختلف از سرتاسر دنیا جمع می‌شوند تا در رابطه با آن تحقیق کنند. درحالی‌که بشریت در آستانه جنگ جهانی قرار دارد، اعضای این تیم تمام تلاش خود را می‌کنند تا در سریع‌ترین زمان به یک پاسخ خوب برسند. رهبر این گروه که لوئیس بنکس است، تصمیم می‌گیرد که برای رسیدن به پاسخ هر چیزی را امتحان کند؛ حتی چیزی که زندگی و شاید کل بشریت را در معرض خطر قرار می‌دهد. تمام چیزهایی را که از فیلم‌های علمی تخیلی دیگر تجربه کردید، کنار بگذارید و با دیدی باز این فیلم را تماشا کنید. مطمئن باشید که این فیلم شما را با روایت، جلوه‌های ویژه و مهم‌تر از همه بازی بازیگران، به درون خودش می‌کشد.

Star Wars: The Last Jedi

بهترین فیلم های علمی تخیلی

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم جنگ ستارگان: آخرین جدای
Star Wars: The Last Jedi (2017)
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۰ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۱۱۰.۲۹۹ درصد

بازیگران: مارک همیل، کری فیشر، آدم درایور، دیزی ریدلی

کارگردان: رایان جانسون

در فیلم Star Wars: The Last Jedi حماسه اسکای واکر ادامه پیدا می‌کند و قهرمانان فیلم نیرو برمی‌خیزد، تصمیم می‌گیرند که به افسانه‌های کهکشانی بپیوندند. آن‌ها در این فیلم به یک ماجراجویی حماسی می‌روند که اسرار بسیار قدیمی از فورس یا همان نیرو را باز می‌کند و حقایق تکان‌دهنده‌ای از گذشته را افشا می‌کند. نکته جالبی که درباره فیلم جنگ ستارگان: آخرین جدای وجود دارد این است که این اثر علاوه‌بر اینکه سعی می‌کند به میراث غنی مجموعه خود احترام بگذارد و آن را حفظ کند، یک سری پیچ و تاب‌های غافلگیرکننده هم داشته باشد. این فیلم در تلاش بود تا تمام صحنه‌های احساسی و اکشنی را که طرفداران انتظارش را می‌کشیدند، داشته باشد.

Mad Max: Fury Road

بهترین فیلم های علمی تخیلی

بهترین فیلم های علمی تخیلی

فیلم مکس دیوانه: جاده خشم
Mad Max: Fury Road (2015)
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۷ درصد

امتیاز تنظیم شده: ۱۱۳.۴۵۱ درصد

بازیگران: تام هاردی، شارلیز ترون، نیکولاس هولت، روزی هانتینگتون-ویتلی

کارگردان: جورج میلر

فیلمی که بالاترین امتیاز و بالاترین جایگاه را در این فهرست کسب می‌کند، همان اثری است که تقریبا تمام شما منتظرش بودید. ما در این مورد دوباره با یک فیلم آخرالزمانی دیگر طرف هستیم که جنبه جدیدی از آن زمان را به ما نشان می‌دهد. جاده خشم، جدیدترین قسمت اکشن و ماجراجویی سری فیلم Mad Max (مکس دیوانه) است. فیلم Mad Max: Fury Road با صحنه‌های اکشن دیوانه کننده و همچنین روایت بسیار جذابی که دارد، روح تازه‌ای را به این مجموعه وارد می‌کند و باری دیگر آن را به زندگی باز می‌گرداند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *