بهترین فیلم های معمایی

  • توسط آزیتا قلی پور
  • ۴ سال پیش
  • 0
بهترین فیلم های معمایی

بهترین فیلم های معمایی

 

بهترین فیلم های معمایی و رازآلود از دسته فیلم‌هایی هستند که مخاطبان خاصی دارند و افراد نسبتا کمتری در مقایسه با فیلم‌های اکشن یا علمی تخیلی به دنبال این ژانر هستند.با 2 مووی همراه باشید.

دلیل آن هم مشخص است تماشای فیلم‌های معمایی ساده نیست و همانطور که از نامشان پیداست نیاز به تفکر و دقت دارند، اما فیلم‌های معمایی لذتی را به مخاطب می‌دهند که در هیچ ژانر دیگری دست یافتنی نیست و آن هم لذت حل معما و کشف راز فیلم است حتی اگر مجبور باشید چندین بار آن را تماشا کنید در نهایت لحظه‌ای که پازل کامل می‌شود و همه‌ی اتفاقات کنار هم چِفت می‌شوند ارزشش را خواهد داشت.

فیلم‌های معمایی در سال‌های اخیر مخاطبان گسترده‌ تری پیدا کرده‌اند چراکه برای بسیاری از افراد سینما از یک سرگرمی ساده به یک تفریح مفید و یا حتی یک دنیای جدید برای زندگی تبدیل شده است و چه ژانری بهتر از ژانر معمایی و رازآلود برای ساختن یک فیلم عمیق و درگیر کننده که مخاطب را بعد از تماشا تا مدت‌ها تحت تاثیر خود قرار دهد.

بهترین فیلم های معمایی

هفت – Se7en

بهترین فیلم های معمایی

فیلم هفت (Se7en) یکی از بهترین نمونه فیلم‌هایی است که با روح و روان مخاطب بازی می‌کند و در نهایت ضربه نهایی را در انتهای فیلم وارد می‌کند که هیچ وقت فراموش نخواهید کرد در انتهای فیلم همه چیز آنچنان دقیق کنار هم قرار می‌گیرد که از اینکه زودتر متوجه نشده بودید متحیر می‌شوید.

بازی بی‌نظیر کیون اسپیسی و برد پیت و همچنین حضور درخشان مورگان فریمن در این فیلم مثال زدنی است، این فیلم در سال 1995 در ژانر معمایی و جنایی به نمایش درآمد و از آن دسته فیلم‌هایی است که با وجود فروش نسبتا خوب 320 میلیون تومانی در سال اکران آنچنان که شایسته این اثر بود مورد استقبال قرار نگرفت ولی به مرور زمان بیشتر و بیشتر شناخته شد و مورد توجه قرار گرفت تا اینکه امروز نه تنها به عنوان یکی از بهترین‌ فیلم‌های معمایی مطرح است بلکه به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ و یکی از محبوب ترین فیلم‌ها در لیست بسیاری از مخاطبان عادی و منتقدین سینمایی قرار گرفته است.

فیلم هفت به طور کلی محیطی تاریک، خشن و دردناک دارد که فقط برای سنین بزرگسال مناسب است، و همین موضوع یکی از دلایلی بود که با وجود اینکه هفت را می‌توان فیلمی نامید که از زمان خودش جلوتر بود و آنچنان که باید مورد توجه جشنواره‌های سینمایی قرار نگرفت منتقدینی از همان زمان حال و هوای تاریک و خشن فیلم هفت را مورد سیتایش قرار دارند و Se7en نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین تدوین شد که البته آن را هم به فیلم Apollo13 واگذار کرد و موفق به دریافت جایزه نشد، هفت با رتبه 27 جز 250 فیلم برتر تاریخ از نگاه کاربران IMDb است.

در مورد داستان فیلم بهتر است خلاصه را مطالعه نکنید، تیزرها را هم نبینید و چشم بسته وارد فیلم شوید چرا که بخش مهمی از لذت تماشای این فیلم سردرگمی‌های ابتدایی آن و سپس کم کم معنی گرفتن همه‌ی اتفاقات است که با تماشای تیزرها یا مطالعه خلاصه داستان کمی کمرنگ تر خواهد شد.

جزیره شاتر – Shutter Island

بهترین فیلم های معمایی

جزیره شاتر با بازی لئوناردو دیکاپریو یکی دیگر از فیلم‌های به شدت درگیرد کننده و معمایی است که البته میانه‌های فیلم کمی خسته کننده یا بهتر از بگوییم گیج کننده است اما بدون شک یکی از بهترین پایان‌ها یا حتی بهترین پایانی که تابحال دیده‌اید به این فیلم تعلق خواهد گرفت بعد از تماشای این فیلم قطعا چند دقیقه‌ای نیاز به تفکر دارید تا متوجه شوید چه اتفاقی رخ داده است و از آن هم زیباتر متوجه شوید که پایان باز واقعی چه حسی دارد.

داستان فیلم در مورد دو مارشال ایالتی آمریکا است که برای یک ماموریت راهیِ جزیره‌ای رازآلود می‌شوند که در این جزیره از بیماران روانی نگهداری می‌شود آن‌ها ماموریت دارند که یکی از بیماران را که از این مرکز فرار کرده برگردانند ولی وقتی وارد جزیره می‌شوند…

فضای این فیلم هم نسبتا تاریک و دلگیر است هرچند نسبت به فیلم هفت خشونت بسیار کمتری دارد اما یک درام تاریک با تم روانشناختی و مهمتر از همه معمایی به حساب می‌آید که تا آخرین دقایق فیلم یک معما باقی می‌ماند اما در نهایت در چند سکانس پایانی همه چیز زیر و رو می‌شود و ناگهان همه‌ی اتفاقات گذشته در فیلم رنگ تازه‌ای می‌گیرند.

شاتر آیلند یا جزیره شاتر هم سرنوشتی مشابه فیلم هفت داشت و در زمان اکران هرچند نسبت به هزینه‌ای که برای تولید انجام شده بود یک موفقیت تجاری به حساب می‌آمد اما در زمان خودش آنچنان که شایسته بود مورد توجه جشنواره‌های سینمایی قرار نگرفت ولی امروز یکی از محبوب ترین فیلم‌های دنیا است.

باشگاه مبارزه – Fight Club

بهترین فیلم های معمایی

فیلم باشگاه مبارزه ساخته‌ی دیگر دیوید فینچر کارگردان فیلم‌های Se7en و Gone Girl و چندین فیلم معمایی فوق‌العاده دیگر است که این بار هم از برد پیت برای ایفای نقش استفاده کرده است.

باشگاه مبارزه یکی از محبوب ترین فیلم‌های تاریخ است و با رتبه 11 در میان 250 فیلم برتر IMDb قرار دارد این فیلم هم آنچنان مورد توجه جشنواره‌های سینمایی قرار نگرفت اما در عوض اقبال عمومی خیلی خوبی داشته و میان مخاطبان عادی بسیار محبوب است.

داستان فیلم با بازی ادوارد نورتون، برد پیت و هلنا بونهام کارتر در مورد فردی عادی است که از شغل پشت میزی خود راضی نیست و تصمیم می‌گیرد تا به همراه فرد دیگری به نام تایلر داردن که یک صابون ساز است کمی به زندگی خود هیجان بدهد بنابراین این دو تصمیم می‌گیرند که یک باشگاه مشت زنی یا همان باشگاه مبارزه راه اندازی کنند.

باشگاه مشت زنی در گیشه فروش خوبی نداشت و مدیران استودیو از این فیلم راضی نبودند آن‌ها حتی سعی کردند با تغییر روش‌های تبلیغاتی فینچر مخاطبان فیلم را بیشتر کنند اما موفق نشدند ولی بعد از مدتی که فیلم از سینما خارج شد محبوبیت کم کم افزایش پیدا کرد و بعد از مدتی به دلیل فروش بالای دی‌وی‌دی‌ها به یک موفقیت تجاری تبدیل شد حتی بعد از مدتی منتقدان هم کم کم نظرات مثبت تری در مورد فیلم ارائه دادند تا این فیلم از یک شکست به یک موفقیت کامل تبدیل شود.

شاید این داستانِ شکست ابتدایی فیلم‌های معماییِ خوب و سپس موفقیت در آینده اتفاقی نیست چراکه با کمی دقت متوجه می‌شوید بخش بزرگی از فیلم‌های فوق‌العاده محبوب امروزی که در سبک معمایی هستند در دوران خود اقبال چندانی نداشته‌اند، شاید دلیلش این است که بسیاری از مخاطبان عادی و منتقدان برای فهمیدن و درک کردن فیلم به زمان احتیاج دارند و وقتی فیلم برای اولین بار اکران می‌شود خیلی از مخاطبان نمی‌توانند معمای فیلم را درک کنند بنابراین با گذشت زمان اینگونه فیلم‌ها دائما محبوب تر می‌شوند.

تلقین – Inception

بهترین فیلم های معمایی

فیلم تلقین به کارگردانی کریستوفر نولان یک فیلم فوق‌العاده است که حتما باید تماشا کنید اما از نظر سینمایی تلقین در ژانر معمایی قرار نمی‌گیرد و یک فیلم اکشن، ماجراجویی و علمی-تخیلی است، از آنجا که داستان فیلم پیچیده است و نیاز به تفکر دارد اگر طرفدار ژانر معمایی هستید تماشای این فیلم هم قطعا لذت بخش خواهد بود.

Inception از معدود فیلم‌هایی است که از سال 2010 به بعد اکران شده و بین بهترین فیلم‌های IMDb با رتبه 13 قرار دارد درواقع این فیلم تنها فیلمی است که بین 20 فیلم برتر IMDb از سال 2010 به بعد اکران شده است و می‌توان گفت به دوره‌ی جدید سینمایِ جلوه‌های ویژه با کیفیت تعلق دارد، این فیلم برنده 3 جایزه اسکار و 2 جایزه بفتا شده است و در کنار کارگردانی و بازیگری فوق‌العاده آهنگ سازی آن هم توسط هانس زیمر انجام شده و موزیک متن فیلم فوق‌العاده زیباست.

داستان فیلم در مورد گروهی است که به ضمیر ناخودآگاه افراد وارد می‌شوند و اطلاعات حیاتی را از عمق ذهن آن‌ها سرقت می‌کنند آن‌ها برای این کار از یک دستگاه استفاده می‌کنند و وارد رویای فرد می‌شوند اما همانطور که می‌دانید قوانین دنیای خواب با دنیای عادی متفاوت است و همین تفاوت‌ها و خطِ بسیار کمرنگ بین رویا و واقعیت است که فیلم را هم جذاب و هم پیچیده می‌کند و البته بزرگترین هنر نولان هم همینجا مشخص می‌شود که داستانی نسبتا پیچیده را به زیباترین شکل ممکن روایت کرده است.

پلتفرم – The Platform

بهترین فیلم های معمایی

فیلم پلتفرم تا به اینجا جدیدترین فیلم در این لیست محسوب می‌شود و محصول سال 2019 است این فیلم ساخته کشور اسپانیا به کمک Netflix است و در همین یک سال سر و صدای زیادی در دنیا به پا کرده است.

فیلم پلتفرم نسبتا کوتاه است ولی در همین زمان کوتاه سوال‌های بسیار عمیقی را مطرح می‌کند و جواب‌های کوتاهی هم به آن‌ها می‌دهد سوال‌های فوق‌العاده عمیق دینی، اجتماعی، سیاسی و… که در قالب یک داستان نمادین با زیبایی و جذابیت به نمایش درآمده‌اند.

داستان درمورد یک زندان طبقاتی بسیار بلند است که افراد خاصی در ازای به دست آوردن چیزی در دنیای بیرون حاضر می‌شوند برای مدتی وارد این زندان طبقاتی شوند و بعد از خارج شدن از زندان درخواست خود را دریافت کنند، موضوع اینجاست که در این زندانِ طبقاتی غذا به اندازه همه زندانی‌ها وجود دارد اما عذا تقسیم نمی‌شود بلکه غذا از طبقه‌های بالا شروع به حرکت به سمت طبقه‌های پایین تر می‌کند و در این مسیر همانطور که انتظار می‌رود افراد طبقه اول که به غذای فوق‌العاده با کیفیت و تازه دسترسی دارند غذاها را می‌خورند و می‌پاشند و کثیف می‌کنند و وقتی ته مانده غذا به طبقه‌های پایین می‌رسد کثیف و غیر قابل خوردن است و…

این فیلم حتی اگر آن را یک داستان نمادین در نظر نگیریم فوق‌العاده سرگرم کننده، جذاب و پر از معما است اما وقتی اشارات زیرکانه آن به مشکلات دنیای واقعی را درک می‌کنیم متوجه می‌شویم که پلتفرم یک شاهکار است و البته مثل همه‌ی فیلم‌های خوب یک پایان زیبا و تفکر برانگیز فیلم را تمام می‌کند، توجه کنید که این فیلم کمی وحشتناک و بسیار خشن و خون آلود است.

یادگاری – Memento

بهترین فیلم های معمایی

فیلم یادگاری محصول سال 2000 در سبک جنایی، روان شناختی و هیجانی یکی دیگر از فیلم‌های بی‌نظیر کریستوفر نولان به کارگردانی و نویسندگی خود اوست البته جالب است که بدانید ایده این فیلم از جاناتان نولان برادر کریستوفر است که در حال حاضر کارگردانی West World(یکی از پیچیده ترین پروژه‌های کارگردانی دنیا) را به عهده دارد و در گذشته هم در فیلم‌های بسیاری معروفی مثل Prestige و همین Memento کارگردانی یا نویسندگی را به عهده داشته است.

داستان فیلم در مورد فردی است که در یک حادثه ضربه‌ای به سرش وارد شده و هر 15 دقیقه همه چیز را فراموش می‌کند، او در پی انتقام گرفتن از قاتلان همسرش است ولی از آن جا که همه چیز را دائما فراموش می‌کند بسیاری از اطلاعات را روی بدنش خالکوبی کرده است و عکس‌ها و اخبار دیگری را هم روی دیوارهای اتاقش چسبانده تا هر روز آن حادثه را به یاد بیاورد و به دنبال انتقام همسرش برود.

دردناک ترین بخش داستان این است که هر بار که او این داستان را فراموش می‌کند و دوباره به وسیله خالکوبی‌ها و عکس‌ها بیاد می‌آورد باید درد و اندوه مواجهِ با چنین اتفاق دردناکی را تحمل کند.

این فیلم امروز به عنوان بهترین یا یکی از بهترین فیلم‌های نولان شناخته می‌شود که با روایت غیر خطی داستان به شکلی زیبا و قابل فهم به مخاطب ارائه می‌دهد و در میان راه بارها جلوتر از انتظارات مخاطبان قدم برمی‌دارد.

چشمان کاملاً بسته – Eyes Wide Shut

بهترین فیلم های معمایی

فیلم چشمان کاملا بسته یا چشمان بازِ بسته یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما و به دیدگاه بسیاری از منتقدین بهترین فیلم تاریخ سینما به کارگردانی یکی از بهترین کارگردان‌های هالیوود استنلی کوبریک با بازی تام کروز و نیکل کیدمن و محصول سال 1999 که دیدن آن برای همه به هر ژانری که علاقه مند باشند توصیه می‌شود، این فیلم پس از مرگ کوبریک اکران عمومی شد و متاسفانه کوبریک نتوانست بازخورد بهترین ساخته‌ی خود را ببیند.

داستان درمورد دکتر ویلیام است که به همراه همسرش آلیس در یک مهمانی کریسمس شرکت می‌کند اما در این مهمانی در حالی که دکتر ویلیام مشغول صحبت با دیگران و سرگرم مهمانی است متوجه می‌شود که فردی سعی می‌کند به همسرش نزدیک شود، در همین حین یکی از مهماندارها به دکتر می‌گوید که آقای زایگلر در طبقه بالا به کمک او نیاز دارد، او در این مهمانی با دوست قدیمی خود که یک پیانیست است نیز روبرو می‌شود و…

این فیلم به دلیل پرداختن به موضوعات جنسی برای افراد زیر 18 سال مناسب نیست.

بهترین فیلم های معمایی

دختر گمشده – Gone Girl

بهترین فیلم های معمایی

فیلم دختر گمشده یکی از شاهکارهای دیوید فینچر با بازی بن افلک و هنرنمایی خانم رزاماند پایک از معدود فیلم‌های بعد از سال 2010 است که لیاقت قرار گرفتن در کنار فیلم‌های قدیمیِ معمایی را دارد.

داستان درمورد فردی است که در پنجمین سالگرد ازدواجشان ناگهان همسرش گم می‌شود اما همه احساس می‌کنند که او همسرش را کشته یا پنهان کرده است طوری که به اون لقب قاتل زنان را می‌دهند اما…

یکی از جذابترین موضوعات فیلم هوش کاگردان و البته فیلمنامه نویس یعنی جیلین فلین است که تا پایان فیلم همیشه یک قدم جلوتر از مخاطبان حرکت می‌کند تشخیص دادن ادامه روند فیلم از هر نقطه‌ای در میانه‌ی آن غیر ممکن به نظر می‌رسد و همین موضوع باعث می‌شود که این فیلم مثل اکثر فیلم‌های خوبِ معمایی تا آخرین لحظه یک معمای کامل باقی بماند و در یک پرده‌ی نهایی همه چیز مشخص شود طوری که همه‌ی اتفاقات قبل ناگهان معنا پیدا می‌کنند.

ماشین چی – The Machinist

بهترین فیلم های معمایی

فیلم ماشین چی با بازی درخشان کریستین بیل که سال 2004 به اکران درآمد و نامزدیِ اسکار بهترین بازیگر مرد را نیز برای کریستین بیل به همراه داشت یکی از فیلم‌های فوق‌العاده جذاب در ژانر معمایی، هیجان انگیز و روانشناختی است که حتما باید آن را تماشا کنید.

داستان فیلم درمورد یک کارگر بسیار زحمت کش است که فشار زندگی هر روز روی او بیشتر و بیشتر می‌شود و در همین حین به مشکلات روانی دچار می‌شود، وزنش به طرز وحشت آوری کم می‌شود و تا مرز دیوانگی پیش می‌رود در طول فیلم شاهد کاهش مداوم وزن کریستین بیل هستیم که برای بازی در این نقش به طرز اعجاب آوری فداکاری کرده و وزنش را به طرز دیوانه واری کاهش داده است.

فیلم ماشین چی بسیار غمگین است و فشارهای روانی و فیزیکی روی قشر ضعیف کارگر را به خوبی به نمایش می‌گذارد البته مشکلات روانی شخصیت اول یک معما است که باید با تماشای فیلم آن را بهتر درک کنید.

چاقوکشی – Knives Out

بهترین فیلم های معمایی

یکی از بهترین فیلم های سال 2019 در سبک جنایی و معمایی به نویسندگی و کارگردانی ریان جانسون و با بازی دنیل کریگ، کریس ایوانز، آنا د آرماس و مایکل شنون است، داستان فیلم در مورد قتل نویسنده‌ی رمان‌های جنایی یعنی هرلان ترومبی به سبکی بسیار مرموز است که دقیقا بعد از تولد 85 سالگی‌اش جسدش را در خانه‌اش پیدا می‌کنند و کارآگاهی بسیار کارکشته و خوش اخلاق وارد خانه و خانواده مقتول می‌شود تا راز مرگ او را کشف کند.

فیلم در سبک قدیمی مثل فیلم‌های جنایی دهه 60 ساخته شده اما در دنیای امروزی قرار دارد و حرف‌های امروزی می‌زند یک ترکیب جذاب از سینمای کلاسیک و مشکلات و حرف‌های امروزی به همراه بازیگران بسیار خوب و نام آشنا که «چاقوکشی» را به معدود فیلم‌های مورد احترام و خوب سال‌های اخیر تبدیل می‌کند.

فیلم چاقوکشی با حدود 40 میلیون دلار هزینه حدود 300 میلیون دلار در گیشه فروش داشت که یک موفقیت تجاری کامل است و از سوی منتقدان و مخاطبان عادی هم مورد استقبال قرار گرفت.

زودیاک – Zodiac

بهترین فیلم های معمایی

زودیاک (Zodiac) فیلمی معمایی و مهیج به کارگردانی دیوید فینچر است که شایستگی حضور در لیست بهترین فیلم های معمایی تاریخ سینما را داراست. این فیلم پس از اکران در سال 2007 به‌دلیل گروه بازیگری عالی و داستان جذابش توانست مورد توجه منتقدان و طرفداران زیادی قرار بگیرد.

ازجمله مهم‌ترین بازیگرانی که در فیلم زودیاک به ایفای نقش پرداختند می‌توان به جیک جیلنهال، مارک رافلو، رابرت داونی جونیور، آنتونی ادواردز، برایان کاکس، الیاس کوتیاس، دانل لوگ، جان کارول لینچ، درموت مالرونی، کلیا دووال و جون دایان ری‌فیل اشاره کرد. این فیلم که با بودجه 65 میلیون دلاری تولید شده بود توانست چیزی در حدود 84.8 میلیون دلا در باکس‌آفیس بفروشد.

خلاصه داستان فیلم زودیاک بدین شرح است: در 4 ژوئیه 1969 یک مرد ناشناس با یک اسلحه در والیو کالیفرنیا به دارلین فرین و مایک مژو حمله می‌کند. مژو زنده می‌ماند. یک ماه بعد، روزنامه سان‌فرانسیسکو کرونیکل یک نامه رمزدار از طرف قاتل دریافت می‌کند که در آن خودش را زودیاک نامیده و پلیس را سرزنش کرده ‌است. پاول ایوری و دیگران، کاریکاتوریست سیاسی، رابرت گری اسمیت را در تحقیقات ابتدایی جدی نمی‌گیرند و او را در جریان جزئیات قرار نمی‌دهند. وقتی روزنامه نامه‌ها را چاپ می‌کند، یک زوج آن‌ها را رمزگشایی می‌کنند. در سپتامبر، قاتل به یک دانشجوی حقوق به نام برایان هارتنل و سیسیلیا شپرد در ناپا حمله می‌کند. شپرد دو روز بعد میم‌یرد. در یک میخانه، ایوری درباره نامه‌های رمزی با گری اسمیت حرف می زند. گری اسمیت نامه را تفسیر می‌کند و هردو به مبادله اطلاعات می پردازند.

بهترین فیلم های معمایی

هویت – Identity

بهترین فیلم های معمایی

هویت (Identity) اثر جیمز منگولد یکی دیگر از بهترین فیلم های معمایی به‌شمار می‌آید که مورد استقبال منتقدان قرار گرفت. بسیاری از منتقدان داستان جالب، بازی خوب بازیگران و فیلم‌نامه قدرتمند این اثر را تحسین کرده و به تمجید از آن پرداختند.

این فیلم مورد استقبال مخاطبان نیز قرار گرفت و نسبت به بودجه‌اش، فروش بسیار خوبی را در باکس‌آفیس تجربه کرد. فیلم هویت که با بودجه 28 میلیون دلاری تولید شده بود، توانست بیش از 90 میلیون دلار در باکس‌آفیس فروش داشته باشد.

در این فیلم بازیگرانی همچون جان کیوساک، آماندا پیت، آلفرد مولینا، کلیا دووال و ری لیوتا به ایفای نقش پرداختند.

خلاصه داستان فیلم هویت بدین شرح است: مالکوم ریورز مرد زندانی مبتلا به اختلال چند شخصیتی است که به جرم ارتکاب به چندین قتل، محکوم به اعدام است. در شب قبل از اجرای حکم به درخواست روانشناس او جلسه‌ای برای ارائه آخرین دفاعیاتش ترتیب داده می‌شود. روانشناس او سعی دارد تا به حاضران در جلسه و قضات نشان دهد که قتل‌های مالکوم به‌طور ناآگاهانه و به دلیل شرایط روحی و روانی خاص او صورت گرفته‌ است. آنچه که مالکوم برای حضار تعریف می‌کند ماجرای شبی بارانیست که در آن 10 شخصیت داستان فیلم شامل یک بازیگر زن و راننده‌اش، یک پلیس و زندانیانش، یک دختر جوان، یک خانواده سه نفره و یک زوج جوان به دلیل شرایط بد جوی در یک مهمانسرا در حومه شهر توقف می‌کنند و به همراه صاحب مهمانسرا جمعی 11 نفره را تشکیل می‌دهند. کلیه راه‌های ارتباطی مهمانسرا به دلیل شرایط بد جوی با خارج قطع شده ‌است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *