تعریف درام و انواع درام چیست؟

  • توسط آزیتا قلی پور
  • ۴ سال پیش
  • 0
تعریف درام و انواع درام چیست؟

تعریف درام و انواع درام چیست؟

 

تعریف درام و انواع درام چیست؟ تعریف درام اینست که درام نوشتاري است براي نشان دادن يك واقعه در صحنه نمايش. تعریف دیگر درام اینست که درام نمايشنامه‌اي است كمدي و يا تراژدي كه قصد دارد يك ماجراي احساسي را به جد و جدای از ماجراهاي تخيلي خلق کند. هچنین یک تعریف درام اینست که به هنر بازنمايي يا بازنمودي از يك واقعه توسط بازيگران در صحنه و در برابر تماشاگران و يا به ديگر سخن به مجموعه‌اي كه از هرگونه نمايش تئاتري مايه گرفته باشد، درام مي‌گويند.

و اخرین تعریف درام هم این است که درام نزاع، ستيزه‌جويي، نگراني، اضطراب و تنش، شدت احساساتِ شخصيت‌هايِ يك واقعه را براي تماشاگران به تماشا مي‌گذارد، به گونه‌اي كه آن‌ها چنين كيفياتي را در خود حس كنند.

تعریف درام و انواع درام چیست؟

طبق بررسی های بدست امده درام به‌عنوان ادبيات در زمان‌هاي پيشين توسط كسي كه آن را به رشته تحرير درمي‌آورد، ارائه مي‌گشت. بازيگران حرف‌هاي نويسندة درام را حفظ میکردند و بر طبق سليقه و خواست تهيه‌كننده‌اش بیان میکردند. بنابراین بخاطر همين شرايط نوشته نويسنده غالباً از يك متن تجاوز نمي‌كرد. اما چاپ و انتشار نمايشنامه‌ها از قرن 16 شروع شد. به گزارش سینما تئاتر مای استیج وقتي بن جانسن (1572 ـ 1637) یکی از درام‌نويسان مشهور انگليسي است که وقتی نمايشنامه‌هاي خود را انتشار داد، در ميان ديگر نمايشنامه‌نويسان هم‌عصر خود بسیار درخشید.

تعریف درام و انواع درام چیست؟

تعریف درام و انواع درام چیست؟

درام به دو نوع اصلي ارائه گشت: تراژدی و ملودرام .

انواع درام چیست ؟
برخی از انواع درام عبارتند از :

1. انواع درام : درام پنداشت‌ها يا برنهاد
یکی از انواع درام درام پنداشت ها یا برنهاد است . جالب است بدانید که ميان نمايشنامه برنهاد و نمايشنامه‌هاي مسائل فرق زیادی نیست. احتمالاً يكي مي‌گويد نمايشنامه مسائل، مشكلات زندگي را مطرح مي‌كند و نمايشنامه برنهاد به آن‌ها پاسخ مي‌دهد.

2. انواع درام : درام احساسي
درام احساسی یکی دیگر از انواع درام است . انفراداً و يا جمعاً نمايشنامه‌هايي به‌شمار مي‌آيند كه نشان مي‌دهند طبيعت و نهاد آدمي بر اثر كششي از احساس به كمال خواهد رسيد. درام احساسي در قرن هجده رواج بسيار يافت.

3. انواع درام : درام آموزشگاهي
یکی از انواع درام درام آموزشگاهی است . به گزارش سینما تئاتر مای استیج مدرسه، غالباً به تئاتر حرفه‌‌اي توجه ويژه‌اي مبذول مي‌دارد كه در آن به تعليم بازيگري مي‌پردازد و گاه به آن آموزشگاه يا مدرسه هنر دراماتيك نيز مي‌گويند. درام شعري شعري به گونه درام است.

4. انواع درام : رسيتال دراماتيك
درام رسیتال دراماتیک یکی دیگر از انواع درام است . نمايشي همگاني است كه توسط يك يا چند بازيگر كه قطعه‌اي از نمايش يا طرحي دراماتيك را از بر مي‌خواند كه معمولاً بدون صحنه‌پردازي و يا موسيقي است.ویژگی سینماتوگرافر خوب چیست ؟

5. انواع درام : درام معكوس
یکی از انواع درام درام معکوس است . به گزارش سینما تئاتر مای استیج مطلبي در طرح كه در آن شرح و بسطي به ميان مي‌آيد و انتظار تماشاگر را دربارة نتيجه و حاصل عمل تغيير مي‌دهد، همانند تغييري در شادماني و يا غم و اندوه.

6. انواع درام : درام رومانس
درام رومانس یکی دیگر از انواع درام است . نمايشنامه‌اي رمانتيك يا عاشقانه، نمايشنامه‌اي عاشقانه با اشارات تلويحي و جدّي كه احساسات تماشاگر را برمي‌انگيزاند و گاه به آن فانتزي نيز مي‌گويند (به‌ويژه در قرن هفدهم).

7. انواع درام : درام دلهره يا اضطراب‌آور
یکی از انواع درام درام دلهره یا اضطراب است . به گزارش سینما تئاتر مای استیج نمايشي كه تماشاگر را به هول و ولا وامي‌دارد و بحراني پديد مي‌آورد كه او را به يك حالت فرعي سوق مي‌دهد.

8. انواع درام : درام كارآگاهي
درام کارآگاهی یکی دیگر از انواع درام است . به گزارش سینما تئاتر مای استیج درامِ كارآگاهي، آموزشي نظري و علمي است كه در مدرسه، تئاتر و يا دانشگاه به دانش‌پژوهان مي‌دهند. اما از قرن هجده به بعد درام ادبياتي به شمار مي‌آيد كه مي‌بايد آن را خواند و يا به نمايش گذاشت.

تعریف درام و انواع درام چیست؟

تعریف درام و انواع درام چیست؟

تعریف درام و انواع درام چیست؟

مفاهیم: درام چیست؟
نوشته سارا گئونلیان جونز* ترجمه دکتر یونس شکرخواه: واژه درام (drama) تا حدی مبهم اما سودمند است و معانی و کاربردهای فراوانی دارد. معنی اصلی این واژه در زبان یونانی «انجام دادن» بوده است، ولی در زبان انگلیسی امروز، کاربرد آن بیانگر اجرای یک روایت داستانی است.

drama

تعریف درام و انواع درام چیست؟

 انواع درام چیست؟

درام از این جنبه می‌تواند به معنی یک نمایش تئاتری و یا نمایش رویدادهای داستانی برای گروهی از تماشاچیان باشد.اگر بخواهیم به زبانی دقیق‌تر حرف بزنیم، درام هنری تقلیدی است که از عوامل متعددی چون روایت داستانی، شخصیت‌ها، صحنه‌آرایی، بازیگری، افکت، لباس، دیالوگ و غیره تشکیل می‌شود.

با این حال، هر نوع نمایشی را می‌توان دراماتیک نامید. مارتین اسلین (Martin Esslin) معتقد است پانتومیم، سیرک، تئاتر خیابانی، اپرا، سالن کنسرت موسیقی، کاباره، رخدادها و هنرهای نمایشی در چارچوب درام و دراماتیک بودن می‌گنجند، اما در عین حال، در برخوردی دقیق‌تر، برخی از ویژگی‌های دراماتیک بودن را نیز ندارند.

برخی مواقع نمایش‌هایی نظیر رژه ارتش، کنسرت‌ها، مسابقات فوتبال و کارناوال‌های خیابانی هم درام نامیده می‌شوند که این موضوع به ابهام موجود در مورد توصیف درام می‌افزاید. دو جزء اصلی که در تمامی صورت‌های درام یافت می‌شوند، عنصر اجرا و بازیگری در حضور تماشاگر است.بیشتر مفسران معتقدند درام در آیین‌های مذهبی و مراسم یونان باستان ریشه دارد. با پیچیده‌تر شدن این آیین‌ها و افزایش جنبه‌های نمایشی آنها، تمایز بین شرکت‌کنندگان و کسانی که در آن شرکت نداشته‌اند، در واقع در تمایز قائل شدن بین بازیگران و تماشاچیان نمود پیدا کرده است.

تعریف درام و انواع درام چیست؟

رفته رفته نوعی تئاتر غیر مذهبی که در آن عناصر آیینی کمتر دیده می‌شد، به وجود آمد. عملکرد اصلی این نوع تئاتر، سرگرم کردن تماشاچیان بود و به این منظور از نمایشنامه‌نویسان، هنرپیشگان و عوامل حرفه‌ای صحنه استفاده می‌کرد. درام تا قبل از ظهور فناوری‌های تولید فیلم در قرن بیستم، کماکان با صحنة تئاتر پیوند خورده بود. امروزه مردم درام را بیشتر به وسیلة صفحه و پرده نمایش می‌بینند تا بر صحنة تئاتر.شخصیت دراماتیک فیلم، در نظریه انتقادی، کمتر به تنهایی مورد توجه قرار گرفته و عمدتاً تحت‌الشعاع مقولاتی چون نظریه، بازیگری، نظریه مولف، نظریه ژانر و یا نظریه روایت قرار داشته است.

از آنجا که فیلم‌های بلند داستانی صورتی از درام هستند، نظریه‌پردازان فیلم برای توصیف ژانرهای مختلف و عناصر سینمایی ترجیح داده‌اند از عبارت‌هایی دیگر استفاده کنند. ملودرام در این میان یک استثنا است.

ملودرام که از واژه درام مشتق شده، از دهه ۷۰ به بعد در توصیف فیلم‌های عاشقانه، عاطفی و احساس‌برانگیز به کار رفته است. بهترین فیلم های ژانر درام برای تماشا را می توانید ببینید.

 انواع درام چیست؟

نظریه فیلم همیشه تلاش کرده است تا بر تفاوت‌ها تأکید کند و شباهت‌های بین فیلم داستانی و دیگر صورت‌های دراماتیک را کمرنگ جلوه دهد. نظریه‌پردازان درام از دهه ۸۰ در رشته‌های دیگری چون مطالعات تئاتر و مردم‌شناسی، این افکار تعجب‌آمیز را به چالش خوانده‌اند.

آنها معتقدند سینما بر پایه سنت‌های نمایشی متعددی از جمله تئاتر، سالن‌های کنسرت موسیقی و کاباره ساخته شده است که هر کدام بر صورت فیلم و محتوای آن تأثیر گذاشته‌اند. ویکتور ترنر در کتاب انسان‌شناسی اجرا (anthropology of (performance می‌گوید: درام‌ها و دیگر ژانرهای نمایشی معمولاً نوعی هماهنگ‌سازی یا ارکستراسیون رسانه‌ای هستند و نه بیان به وسیلة یک رسانه واحد.

از سوی دیگر، در مطالعات تلویزیونی، سابقه و تاریخچه تلویزیون در تئاتر و سینما جستجو می‌شود و همان‌گونه که گفته شد، درام به عنوان یک واژه به طرز گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و معانی فراوانی دارد. بیشتر شبکه‌های بزرگ تلویزیونی درام‌های تلویزیونی می‌سازند یا سفارش تولید آنها را می‌دهند.

تعریف درام و انواع درام چیست؟

 انواع درام چیست؟

فیلم‌ها و سریال‌های درام، برنامه‌هایی داستانی هستند که تمامی عناصر صحنه تئاتر و بازیگری را دارند. درام‌های تلویزیونی غالباً به ژانرهای گوناگون از جمله درام‌های تاریخی، جنایی، اجتماعی واقعی، کمدی، سریال‌های عامه‌پسند و غیره تقسیم می‌شوند.

واژه درام به طرز فزاینده‌ای در مورد برنامه مستند تلویزیونی نیز به کار می‌رود. مستندهای تلویزیونی، نوعی بازسازی رویدادهای واقعی هستند که مرز بین افسانه و واقعیت را محو و کمرنگ می‌کنند. فیلم‌های مستند تلویزیونی از مکان‌های واقعی استفاده و زندگی افراد واقعی را روایت می‌کنند. آنها برای انجام این کار، مواد مستند را به گونه‌ای نشان می‌دهند که صورت دراماتیک به خود بگیرد.

تمامی فیلم‌های مستند و برنامه‌های خبری برای عناوین خبری خود به دنبال رویدادهای دراماتیک هستند. در این چارچوب درام به رویدادهایی اطلاق می‌شود که از شدت و غلظت عاطفی بالایی برخوردار باشند.

رویدادهایی چون جنگ، قحطی، جنایت، رسوایی سیاسی، تروریسم و فجایع مختلف، ارزش خبری دارند. در واقع، ارزش‌های خبری و فیلم‌های خبری حکم نمایش را دارند و مجریان و گزارشگران نقش بازیگران را ایفا می‌کنند و این در حالی است که مخاطبان در جایگاه همیشگی خود نشسته‌اند.

 

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *